اعلان

محاكم الأسرة في أسبوع.. رحاب: "بيتريق عليا عشان قصيرة".. مصطفى: "جالي كانسر فأخدت فلوسي وولادنا وهربت"

محكمة الأسرة
محكمة الأسرة

شهدت محاكم الأسرة العديد من قضايا الخلع والطلاق وغيرها خلال هذا الأسبوع، باختلاف الأسباب والدوافع، أبطال هذه القصص أشخاصون عاديون مثلنا ولكن كتب لهم القدر أن تسجل أسماؤهم فى سجلات القضاء.

وترصد " أهل مصر " أغرب القضايا التى طرأت على محكمة هذا الأسبوع.

ميادة: "رفض يشتري العلاج لابنه المعاق وطردني من البيت"

ربنا رزقنى بطفل معاق ذهنيا، وعنده ضمور فى المخ، واحتاج لفترة علاج ولكن للأسف والده رفض يعالجه ويقول لى "سيبيه كدا وخلفي تانى"، ورفض يشترى العلاج ولما اتخانقت معاه عشان يعالجه طردنى أنا وابنى من البيت".

بهذه الكلمات شكت ميادة زوجها أمام محكمة الأسرة أثناء نظر دعوى النفقة التى أقامتها ضد زوجها لتحصل على أموال لعلاج طفلها الصغير بعد أن رفض والده علاجه.

ليلى: "بعد ما قفلوا الكافيهات جايب مراته الثانية تعيش معانا"

من سنة فاتت أكتشفت أنه متجوز عليا، وتقبلت الأمر عشان خاطر بنتى، ورفضت انى أطلق عشان تتربي وسطينا، واشترطت عليه أن مراته التانية ملهاش علاقة بيننا نهائي ووافق، وبعد ما شغله وقف بسبب قفل الكافيهات عشان كورونا، مر بأزمة وعايز مراته الثانية تعيش معايا فى نفس الشقة أنا وبنتى".. جاءت هذه الكلمات على لسان ليلى، وهى داخل محكمة الأسرة لرفع دعوى طلاق من زوجها بعد ٧ سنوات من الزواج مبررة ذلك باستحالة العشرة معه.

رحاب: "بيتريق عليا عشان قصيرة"

لم تتخيل رحاب أن حياتها بعد الزواج ستنقلب رأسا على عقب بسبب تنمر زوجها المستمر بها ومعايرته بقصر قائمتها ونحافة جسدها على الرغم من أنه تزوجها وهى نفس الشكل لم تتغير، مما جعلها تقف داخل محكمة الأسرة لرفع دعوى خلع منه بعد عامين ونصف فقط من الزواج، مبررة ذلك بقولها "لما مش عاجباه من الأول وبيتريق على كل حاجة فيا اتجوزنى ليه عشان يجيبلي عقدة، طول الوقت يجيب صور بنات من النت ويقول لى شوفي البنات مش زيك قزعة وياريت حلوة، وصلنى لدرجة انى كرهت أشوف شكلى فى المراية وفقدت الثقة بنفسي، لحد ما فوقت وقررت أشتغل وأفوق لنفسي وأخلص من حياتى معاه."

مصطفى: "جالي كانسر فأخدت فلوسي وولادنا وهربت"

"عمرى ما حرمتها من حاجة، كل طلباتها أوامر، بتاخد الفلوس اللى عايزها وتشترى دهب وتشيل وكنت فاكرها السند ليا، وأنها بتخاف عليا وعلى بيتنا، لكن فى الحقيقة هى بتحب الفلوس واكتشفت دا بعد ١٥ سنة جواز ولما عرفت أنى جالى سرطان ومحتاج فلوس عشان اتعالج، اكتشفت أنها أخدت الفلوس والدهب والعيال وهربت من البيت وكمان رفعت عليا دعوى بقائمة المنقولات الزوجية".. بهذه الكلمات شكى مصطفي زوجته أمام محكمة الأسرة أثناء نظر دعوى نشوز ضد زوجته بعد 15 سنة زواج.

سمر: "عايزنا نعمل علاقة جنسية بعد كتب الكتاب وأنا لسا عند أهلي"

"مصر اننا نمارس العلاقة الزوجية من يوم ما كتبنا الكتاب، مع انه لسا قدامه وقت عشان يخلص الشقة، ولما رفضت بيكلمنى بأسلوب مش كويس وممكن يقعد بالشهر لا يكلمنى ولا يزورنى لدرجة أنى اتخنقت من أسلوبه وطريقته الملحة اننا نمارس الغلط من ورا أهلنا".. كانت هذه هي كلمات سمر التى نطقتها أمام قاضى محكمة الأسرة أثناء نظر دعوى الخلع من زوجها قبل الزفاف بـ7 أشهر مبررة استحالة استكمال الحياة معه.

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً