اعلان

ثورة "سخرية" على تويتر" بسبب هروب العادلي.. ونشطاء للداخلية: "لو عايزين تقبضوا عليه ومش عارفين.. هذه هي الطريقة"

أثار هروب وزير الداخلية الأسبق، حبيب العادلي، من مقر إقامته، الموضوع فيه تحت الإقامة الجبرية، حالة من الجدل على موقع التواصل الاجتماعي "تويتر"، وبخاصة في رفض محكمة النقض، الاستشكال المقدم منه، على حكم سجنه سبع سنوات.

وقالت ناشطة تدعى أماني، عبر حسابها على "تويتر": "لو عايزين تقبضوا عليه؛ أقبضوا على أمه وأخوته وزوجاته وبناته، لحد ما يعترفوا على مكانه".

وعلق آخر يدعى "أبو السوداني": "هرب من السجن.. بس هما ماسكين اصحاب اللي ماتوا حاطين الدم في إيدهم والأمن مستتب عندهم والدنيا حلوة".

وأضاف ناشط يدعى "جوبا بن رضوان": "هروب العادلي فارقلكوا في إيه ما كان قدامكم وخرجتوا إنتوا هتعملو المسلسل وتسحلونا معاكوا.. معدتش تفرق والله".

وتابع آخر يدعى "محمد عبد الغفار": "ده راح يعمل عمرة رمضان وبعدين هيعدي يستثمر في دبي مع أحمد شفيق ويصيف في إسبانيا مع حسين سالم ويكمل حياته مع بطرس في لندن".

وعلق ناشط يدعى أحمد بكري: "العادلي مايهربش ليه إذا كان من أكبر واحد لأصغر واحد في الداخلية بيديله التحية العسكرية حتى لو كان في السجن دا أكبر من الداخلية كلها ياجماعة".

وقالت أخرى تدعى "رودي محمود": "يا بختك.. إحنا شعب يستاهل أكثر من كده أساسا".

وعلق "محمد يحيى": "واحد زي ده هربان وناس زي 8 من جمهور الأهلي محبوسين بقالهم أكتر من 100 يوم عشان تيشرت الأهلي واستيكرات 74".

وأوضح آخر يدعى "محمد حسين": "يا عينى ده هرب وكان الداخلية مش هى اللي مخططة للموضوع برمته".

إقرأ أيضاً
WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً
عاجل
عاجل
الحد من ارتفاع الأسعار وضبط الأسواق.. أهم توجيهات السيسي لـ الحكومة الجديدة