رواد "فيس بوك" عن قرارات وزير التعليم: "أيام سودة.. والراجل دا على وضعه"

تنوعت تعليقات مستخدمي موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك"، على تصريحات وزير التربية والتعليم والتعليم الفني، الدكتور طارق شوقي، بشأن تطوير المناهج الخاصة بمرحلة الثانوية العامة، وإعادة الصف السادس الابتدائي إلى سنة عادية، بالإضافة إلى إنشاء 100 مدرسة يابانية تعمل على تطوير العقل والفكر لدي الطلاب، وتغيير اسم مرحلة الثانوية من "شهادة الثانوية العامة" إلى "شهادة مصر".

وترصد "أهل مصر" في التقرير التالي عدد من تعليقات مستخدمي "فيس بوك" على تصريحات الدكتور طارق شوقي..

في البدابة علقت هند فاروق، على التطور الجديد الذي سوف يشهده نظام التعليم في الفترة المقبلة، قائلة: "العملية التعليمية كلها محتاجة إعادة هيكلة وتنظيم والصف السادس ما دام هنعتبره نقل يبقى يتلغى أحسن توفيرًا للوقت والجهد والمصاريف"، فيما علقت سمر رشدي، قائلة: "شد حيلك.. البلد محتاجة رئيس وزراء شديد وقراراته حاسمة".

أما عن سمر، فعلقت قائلة: "منك لله كل قراراتك غلط.. انت عاوز تبوظ التعليم.. القرارات التي انت بتاخدها النهارده كلها غلط.. اتقي الله"، وقال مالك عماد: "انتا كده بتزود الدروس لأن بدل ما الدروس في الصف الثالث هتبقي في ثلاثة سنوات.. مش عاوز تعليم ثانوي.. طور التعليم الفني رحمة بأولياء الأمور"، وتسائلت الاء سيد عن النظام التراكمي: "يعني البوكليت والتراكمي اتلغي ولا التراكمي فقط!".

وعلق أحمد ياسر، على تصريحات وزير التربية والتعليم والتعليم الفني، الخاصة بالتعامل مع الصف السادس الأبتدائي على إنه سنة عادية، قائلًا: "تلغي سنة 6 ورجعها تاني.. مش فارقة طول ما المدرس ملهوش عندكم لأزمة.. لأن التعليم مؤسسة استفحل فيها الفساد. انتوا بتصرفوا ميزانية الوزارة على معلمين غير مجهزين أصلًا دا غير المدرسين بيعتمدوا على الدروس الخصوصية".

وأضاف: "هترجع تقول أصل الأهالي هما اللى بيودوا عيالهم دروس وسايبين المدرسة.. لأن الشعب مجمع أن المدرسين اللي بيشتغلوا في المدارس مش بمستوى كفاءة المدرس الخصوصي".

وقالت نوجا البرموني، في تعليقها على تخفيف بعض المواد الدراسية، " أيام سودة احنا بنعود الاولاد علي التكنولوجيا وانت بتشيل ماده الكومبيوتر طب ازاي ومنين عايز مكتبة الكترونية للطلبة طب ازاي وانت بتلغي الكمبيوتر انتم عايزين الطلبة يضيعوا.. منكم لله من سئ للاسوا"، فيما علقت أخرى بطريقة كوميدية، قائلة: "يا نهار مدوحس يعني هو منهج الفرنساوي ناقص تخفيف دا الطالب بيدخل تربيه ولا آداب وغير مؤهل خالص مش كفايه كيفيه التعليم غلط هيبقى الكم والكيف ولسه اللي جاي أحلى".

وعلقت جنة الرحمان على تصريحات وزير التربية والتعليم، قائلة: "طب والله الراجل ده على وضعه"، فيما علق جلال طارق، قائلًا: "محتاجين نظام الكتروني للدفع ومراقبة المصروفات".

إقرأ أيضاً
WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً