اعلان

لقطة إنسانية.. سائق ميكروباص يمنع الأرامل والأيتام من دفع الأجرة

كتب :

في لقطة إنسانية رائعة، قام سائق ميكروباص، بكتابة عبارة "ممنوع دفع الأجرة للسيدات الأرامل والأطفال الأيتام" على أحد الكراسي.

وانتشرت الصورة على صفحات مواقع التواصل الاجتماعي، وانهالت التعليقات على الإنسانية التي يتمتع بها سائق الميكروباص في ظل الظروف الاقتصادية الصعبة التي تمر بها البلاد.

حيث نشرت صفحة على موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك" تحمل عنوان: "عبد الفتاح السيسي قاهر الإخوان"، الصورة وعلقت: سائق ميكروباص لا يملك المال للتبرع ولكنه قرر فعل الخير، عن طريق عدم تحصيل الأجرة من الأيتام والأرامل.

وأضافت الضفحة في تعليقها: "ممكن صحيح تكون ممعكش جنية تعمل بية خير بس عندك نية الخير جواك لسا موجودة، لما تنوي تعمل حاجة وحشة ومتعملهاش بتاخد حسنات، ولما تنوي تعمل خير ومتعملوش بتاخد حسنات عل نيتك الجميلة".

وأضافت "ممعكش فلوس تطلعها لله او تتبرع بيها لحد فقير محتاج.. عمرها ما كانت حجة علشان متعملش خير.. دة سواق بسيط ممعوش يطلع لله مثلا،، قالك مش هاخد فلوس من الايتام والارامل.. ممعوش فلوس لكن عندة بنك رحمة وعندة بنك خير وعندة نية جميييلة اوي كلها عطاء وخير واحسان.. اللي زي دة لو معاه فلوس كتير كان هيتصدق يوميا والله العظيم.. تصدقوا واتبرعوا واعطوا الفقير حقة.. ايوة حقة والله.. ياريت نتعلم حاجة من السواق دة ونفهم ان الخير ممكن يكون بأبسط الاشياء مش بس بالفلوس.. بالابتسامة ف الوش.. بجبران الخاطر.. اتبرع بدمك لو معندكش كل دول".

إقرأ أيضاً
WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً
عاجل
عاجل
بث مباشر مباراة الأهلي والجونة في الدوري المصري اليوم (لحظة بلحظة) | التشكيل