اعلان

حكاية أشهر قصة خيانة بين مخطوبين في مصر.. مكالمة في ميكروباص كشفت مؤامرة على "آية".. و"فيس بوك" ينشر التحذير

"إلى آية القاطنة بمدينة العاشر من رمضان وخطيبك من طنطا وبيشتغل في العاشر.. خطيبك قاعد دلوقتي ورايا في الميكروباص وبيتفق عليكي مع واحدة اسمها ريهام عشان يسيبك ويخطبها بس بيشوفوا طريقة عشان ترجعيله الشبكة"، على مدار يومين، انتشر هذا النداء التحذيري بين مستخدمي موقع التواصل الاجتماعي الأكثر شهرة "فيس بوك، لكشف خيانة أحد الشباب إلى خطبيته، بعد أن قامت فتاة تدعي "حسناء" بنشره على صفحتها الشخصية بـ" فيس بوك".

وصاحب هذا المنشور العديد من التعليقات، التي كان أغلبها إهانة وسخرية من خطيب المدعوة "آية"، ووصل الأمر إلى ظهور "آية"، وإعلانها انفصالها عن خطيبها بعد أن اكتشفت خيانته قائلة: "ياناس والله فركشت خلاص وهو اللي مش راضي يسيبني في حالي.. ده محدش عرف اني اتخطبت قد ما مصر كلها عرفت اني سيبته"، ولكن الأمر لم يتوقف عند ذلك الحد، فاستطاع رواد "فيس بوك"، التوصل لخطيبها، ونشر العديد من التعليقات على صفحته الشخصية.

ولكن صاحبة المنشور، نشرت منشورًا آخر، موضحة أن "آية" لم تكن الشخص الصحيح المقصود بما نشرته، قائلة: "توضيح بخصوص آية وخطيبها، أنا باعتذر إني اتسرعت ونشرت إننا لقينا آية عشان البنت اللي قالت إنها آية المقصودة بالبوست طلعت كدابة عشان خطيبها مش هو الشخص اللي كان راكب معايا"، وأضافت:" معرفش ايه السبب اللي خلاها تعمل كده بس أنا حبيت أخلي مسؤوليتي عشان أنا اللي نشرت الموضوع امبارح معرفش ده تصفية خلافات شخصية بينهم وعايزة تنتقم منه وتفضحه ولا تاخد شهرة ولا ايه، ياريت تنشروا ده عشان الولد اتفضح من غير ذنب".

وتفاعل عدد كبير من رواد "فيس بوك" مع القصة، حيث قال علي الجبالي: "بجد مش عارف أقولك إيه أنتي ليكي كل الاحترام والتقدير يا بنتي والله وانتي يا آيه بينك وبين ربنا ايه عشان ينجيكي ويفضح الخاين بالشكل دا والله ربنا بيحبك وهيرزقك بالي يصونك ويحافظ عليكي".كما علقت لوما مودي، عبر صفحتها الشخصية: "ربنا يقدرك على فعل الخير يا حسناء انتى وآيه بقيتو أشهر 2 في مصر"، فيما علقت أخرى، قائلة: "إزاي يعني واضح أن ده حوار فيك جدًا يعني تشابه اسماء ونعديها لكن تشابه جمعيه وطنطا وفرح بنت خالتها كمان".

أما عن أحمد خالد، فعلق قائلًا: "الحمد لله فضحتوه في مصر كلها بنجاح حقًا أن كيدهن عظيم".

إقرأ أيضاً
WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً