اعلان

محجبة تتحدى رافضي المايوه الشرعي: "محدش هيطلعنا من الميا"

شنت إحدى ناشطات التواصل الاجتماعى، هجومًا شرسًا على من وصفتهم بالذين وقفوا ضد نزولها المياه بالمايوة الشرعى، مؤكدة أن هذا الفعل ضد حرية المرأة التى ينادى بها الجميع من مختلف المؤسسات التى تدافع عنها.

وأشارت "دينا عيسى" فى منشورها على «فيسبوك» إلى أن المايو الشرعي ممنوع في كل حمامات السباحة بإحدى قرى العين السخنة، معربة عن غضبها:« الواحده ما تقدرش تعوم مع زوجها، أو باباها، أو جدها، أو عيالها أو أي حد، ومش بس كدا دا كمان المايو الشرعي ممنوع في البحر، ودا أكبر دليل إن هما مش مشكلتهم مع الـ«hygiene» مشكلتهم منظر القرية، والبكيني هيخلي القرية «high class» والشرعي هيخلي شكلها مش قد كدا، ودلوقتي اللي بيغطي نفسه بيتعاقب ويتاخد حريته.

وأكدت أنها بادرت بالنزول في حمام السباحة، ولكن سرعان ما وجدت رجال الأمن ممسكين بها فى حمام السباحة، وصمموا على إخراجها، لكنها رفضت.

وأضافت أن رجل توجه إلى إدارة الشاطئ وقام بتقديم بلاغ ضدها مستهدفا إخراجها من حمام السباحة لأنها تلبس المايوة الشرعى، وتابعت بأن مجموعة أخرى من رجال الإدارة جاؤا لإخراجها لكنا أصرت على عدم الخروج.

وتابعت بأن رجال الأمن قالوا لها "هتنزلوا الشغالة كمان يومين"،ومن جانبها ردت على رجال الأمن قائلة "الشغالة دي وظيفة تحترم لأنها ليها دور في المجتمع وده ما يخليهاش أقل من أي حد"، مشيرة إلى أأن أشخاص كثيرين تتضامنوا معها، ونزلو حمامات السباحة، لكى لا يخرجها أحد.

ووجهت "عيسى" كلمة لكل السيدات قائلة: «اللي انا عايزه اوصله من الكلام دا ان محدش له حق انه يمنع حد من نزول المية مطالبه المحجبات بالنزول.

ومن جانبه قال صمويل معلقا على منشورها على فيس بوك "انتى ست الستات ومحترمه لكى كل الحريه والايقول غير كده يبقى إنسان متخلف طالما حضرتك بتحافظى على نفسك وبستخدمى حريتك بدون أن تضرى أحد".

وأشادت جهاد إمارة أحد المتضامنين مع دينا عيسى بالموقف الذى قامت به قائله: "عشان مايجيش حد يقولك مفيش أصلا حاجة اسمها مايوه شرعي، بغض النظر عن كونك لابسة شرعي أو غيره فأنتي بني أدم عنده أحقية الاستمتاع بالخدمة اللي دافع تمنها زيك زي أي حد طالما مش بتأذي حد ولا بتعتدي علي حرية الاخرين ولا علي الآداب العامة... انتي شاطرة برافو عليكي"

إقرأ أيضاً
WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً