اعلان

طريقة غسل البشرة المعرضة لحب الشباب

صورة أرشيفية
كتب :

كل بشرة طريقة غسل وبالتحديد البشرة المعرضة لحب الشباب ولغسيل البشرة المعرضة لحب الشباب كالتالى ...

1- اغسلي البشرة مرتين:

بالنسبة للبشرة المعرضة لحب الشباب, الافضل تتغسل مرتين في اليوم, مرة الصبح ومرة بالليل, الغسيل الصبح بينعش البشرة وبيطهرها من البكتيريا اللي ممكن تكون نمت في فترة الليل, والغسيل بالليل مهم لازالة العرق والاوساخ والمكياج من البشرة.

وغسل البشرة اكتر من مرتين في اليوم ممكن يسبب جفافها وتهيجها, لان كتير من اللي بيعانوا من حب الشباب بيفتكروا ان غسيل البشرة اكتر هيخليها احسن او صحية اكتر, لكن ده غلط لان جلد الوش حساس ورقيق وممكن غسيله زيادة عن اللزوم يضره ويضعفه.

ولو حسيتي ان بين الغسلتين بشرتك محتاجة تجديد او انعاش ممكن ترشيها بس بمية فاترة بدل استخدام الصابون او المنظفات القوية.

2- استخدمي منظف للبشرة المعرضة لحب الشباب:

منظفات الوش العادية اللي موجودة في السوق غالبا ممكن تزود مشكلة حب الشباب وتخليه اسوأ لان المواد الكميائية والكحول والزيوت اللي موجودة فيها ممكن تهيج بشرتك وتسبب في انسداد المسام, عشان كده لازم تختاري الانواع اللي معمولة مخصوص للبشرة اللي بتعاني من حب الشباب.

ومش كل اللي بيعانوا من حب الشباب بشرتهم بتكون دهنية, في كتير من اصحاب البشرة الجافة ممكن يعانوا من حب الشباب, عشان كده اتأكدي انك بتستخدمي المنظف المناسب لنوع بشرتك وميسببش جفافها.

ولو حب الشباب شديد اوي ممكن تستخدمي غسول طبي بيحتوي على مكونات بتساعد على قتل البكتيريا اللي ممكن تسد المسام وتسبب حب الشباب, وممكن تستشيري دكتور في اختيار الغسول المناسب ليكي, او بكل بساطة لما تروحي تشتري المنظف اختاري النوع اللي مكوناته بتحتوي على حمض الساليسيليك, او السلفاسيتاميد الصوديوم, او البنزويل بيروكسايد.

3- متفركيش البشرة بقوة:

متفركيش البشرة بقوة, لان الطريقة دي ممكن تسبب تمزقات صغيرة في الجلد, وممكن تسبب التهاب الجلد وتعمل مشاكل اسوأ من حب الشباب, عشان كده لو بتعاني من حب الشباب ضروري انك تتعاملي مع بشرتك بالراحة, وتقشري البشرة بشكل خفيف.

وممكن بدل استخدام مقشر للبشرة, ممكن تستخدمي فوطة ناعمة تفركي بيها البشرة بخفة في حركات دائرية, ومتستخدميش ابدا فرشة تقشير على بشرتك المعرضة لحب الشباب.

4- اتجنبي استخدام المية السخنة:

المية السخنة ممكن تسبب احمرار والتهاب الجلد, الافضل تستخدمي مية دافية, وكمان حاولي تتجنبي البخار لو بشرتك بتعاني من حب الشباب لان الحرارة ممكن تخلي المشكلة اسوأ.

5- نشفي بشرتك بفوطة ناعمة:

لو بشرتك بتعاني من حب الشباب مهم جدا انك مترهقيش البشرة باستخدام فوطة خشنة, الافضل انك تخصصي فوطة ناعمة للوش تنشفي بيها على طول بعد الغسيل, واتأكدي انك بتغسلي الفوط بشكل مستمر, عشان متتراكمش عليها بكتيريا تتنقل لبشرتك وانتي بتنشفيها.

6- استخدمي مرطب خالي من الزيوت:

لو بشرتك بتعاني من حب الشباب, والمسام بتتسد بسهولة, يبقى الافضل انك تستخدمي كريم مرطب خالي من الزيوت, وممكن تختبري الكريم بانك تستخدميه على جزء صغير من البشرة لمدة كام يوم عشان تشوفي تأثيره على بشرتك قبل ما تستخدميه للبشرة كلها.

ممكن تستخدمي جل الصبار هو مهديء للبشرة, ويعتبر مرطب طبيعي وخفيف خالي من الزيوت.

ولو بشرتك من النوع الدهني, ممكن تستخدمي المرطب بس على الاماكن اللي ممكن تحسي انها جافة في الوش ومش على الوش كله.

إقرأ أيضاً
WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً
عاجل
عاجل
الاحتلال: مدينة غزة منطقة قتال خطيرة.. وعلى السكان تجنب العودة إلى شمال وادي غزة