اعلان

الأول مكرر على الثانوية بالبحيرة: "حلمي كلية الطب ومثلي الأعلى مجدي يعقوب" (فيديو)

أعلن الطالب محمد سلامة أحمد سلام، من ابناء مركز أبو حمص بمحافظة البحيرة، الأول مكرر على الثانوية العامة 2018 شعبة "علمي علوم"، إن حلم حياته الالتحاق بكلية الطب البشري، قائلا: "طول حياتي بحب المواد العلمية العلوم والأحياء والفيزياء ونفسي أكون طبيب بشري علشان أخدم أهل بلدي".

وأكد الأول على الثانوية العامة، أنه كان يقتدي بالدكتور مجدي يعقوب، والدكتور أحمد زويل، متابعا: "أنا فخور جدا بدكتور مجدي يعقوب ودايما بتابع شغله وإنجازاته ونفسي أكون زيه وارفع اسم مصر بين الدول وأقدم الرعاية الطبية للفقراء".

وأوضح أن حفظ القرآن الكريم كان من ضمن أسباب تفوقه، قائلا: "حفظي لكتاب الله سهل عليا كتير في المذاكرة خلاني احفظ بسهولة بدون أي صعوبة في تذكر المعلومات، بالإضافة إلى أنه أفادني في اللغة العربية والنحو".

وتابع الأول على الثانوية العامة: "القرآن مش بس كان بيسهل عليا الحفظ لا كمان كان بسهل عليا الأيام الصعبة اللي كانت بتعدي عليا خصوصا لما بكون مضايق بفتكر آيات من القرآن الكريم بتشجعني على الأمل وعدم اليأس وكنت بقوم بتلاوته وبمجرد الانتهاء أشعر بالراحة والرضا وأكمل مذكرة".

وأضاف "محمد"، أن بر الوالدين سبب تفوقه دراسيا، قائلا: "بر الوالدين حاجة أساسية في حياتنا مفروض كلنا نجتهد لنحصل عليه والحمد لله سر نجاحي في حياتي كلها كان بر الوالدين، وكان لازم قبل ما أروح الامتحانات ماما تدعيلي الصبح وتفضل تدعي ليا لحد ما اجي البيت، أوقات كتير في اسأله بتقف معايا كنت بحلها بدعاء أمي".

وأوضح في تصريح لـ"أهل مصر": "كلنا كنا منتظرين مكالمة الوزير عقب إعلان أسماء الأوائل وكان خلاص هفقد الأمل في الترتيب ولكن انتظرت المؤتمر لإعلان رسميا أسماء الأوائل وبعد ما اسمي اتذكر بين الأسماء فرحت أوي كنت حاسس من كنت الفرحة اني طاير في السماء".

أوضح: "أنا كنت بدعي ربنا كتير في الصلاة، كان عندي يقين أن تعبي مش هيروح وان ربنا بيقف مع اللي بيجتهد، أن من أسباب نجاحي علاقتي بربنا وتنظيم وقتي ما بين المذاكرة ما بين الصلاة وكنت باخد درس واحد في المادة لأن أكثر من درس في المادة الواحدة بيضيع الوقت".

إقرأ أيضاً
WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً