قررت "نادية.ا" الزوجة الثلاثينية التخلص من زوجها بعد 17 عامًا من زواجهما واتفقت مع نجلها على قتله بـ"حبل الغسيل"، وأعطت زوجها كوبا من الشاي ليتناوله، ثم تنقض عليه وتخنقه بحبل الغسيل وهو صامت يتألم فقط ولا يقاوم حتى فارق الحياة، داخل شقته بمنطقة فايدة كامل، بالبساتين.
اقرأ أيضًا.. اتهموه بابتزاز الفتيات جنسيًا.. سفير السعادة يرد ببلاغ للنائب العام (مستند)
"أهل مصر" رصدت رد فعل أهالي المنطقة، وكان بعضهم يجلسون أمام المنزل الذى كانت تقطنه المتهمة برفقة المجنى عليه، ومن بينهم الحاج "أبو رفعت" (كفيف) صاحب المنزل، وقال: "أنا لما عرفت، بارتكاب الواقعة وقتها كنت مريض في سريري، وجه أبني بيقولي الحق أم مصطفي خنقت جوزها موتته، انا اتصدمت لما سمعت الخبر، "نادية" ساكنة هي وجوزها عندي من زمان إيجار قديم، وانت زي ما انت شايف حالي كفيف ولا بشوف حاجة خالص، بس مفوض أمري لله في اللي يعمل حاجة غلط في البيت".
"كانت بتخرج كتير بالليل وترجع الصبح ومشيها مش كويس".. قالتها "منى" إحدى جيران المتهمة التي ظلت تشاهدها نهارًا وليلاً: "ليلة الجريمة شُفت جوزها وهو نازل كان حوالي الساعة 12 بالليل ورجع الساعة 2 وكان كويس والصبح صحينا على صوت صراخها وهي بتقول: "أبو مصطفى مات".
اقرأأيضًا.. "أمن القاهرة" يكشف غموض العثور على جثة سيدة داخل جوال في المعادي
وروت "منى" اللحظات الأخيرة في حياة الزوج: "بعد رجوع الزوج بـ3 ساعات وقتها نمت وصحيت على صوتها بسألها فيه إيه قالت لي أبو مصطفى مات، في الوقت ده كان فيه حالة وفاة تانية جنب البيت واتصلنا بدكتور الصحة، ولما وصل كشف على الحالة اللي جنبنا وبعدها طلع كشف على علاء، ونزل قال لنا الراجل ده مش ميت طبيعي وفيه شبهة جنائية".
وقال "أشرف": انا كنت واقف مع الدكتور لما كشف عليه، لأن وقتها كنت راجع من شغلي، شفت جثته كان فيها علامات زرقا عند رقبته ومتكتف من رجليه وبعدها المباحث وصلت وخدوها على القسم هي وابنها مصطفى جوزها كان عارف إنها ست مش كويسة وكان راضي بكده وبسببها إخواته كانوا مقاطعينه ماكنوش بيكلموه".
وأخذ "عصام" طرف الحديث ليسرد تفاصيل مثيرة عن حياة المتهمة: "أنا أعرفها من سنين، أبوها مات بحسرته عليها بسبب مشيها اللي مش كويس وكل الناس عارفة كده ولو سألت أي حد من الجيران هيقول نفس كلامي. علاء جوزها وشهرته شريف، اتجوزها من 17 سنة، وبسببها إخواته قاطعوه وخلال الفترة دي هو كان عايش معاها وعارف كل تفاصيل حياتها وساكت".
وأضاف: "في الفترة الأخيرة كان عايز يرفع عليها قضية ويتهمها إن العيال مش من صلبه وهو ده الدافع اللي خلاها تفكر في قتله، مش السبب اللي هي قالته إنه مش بيصرف عليها، لأنه كان دايما قاعد في البيت وهي اللي بتصرف وكانت كريمة مع عيالها ومش بتبخل عليهم بفلوس".
واستطرد: "يوم الواقعة جابتله حباية منوم وحطتها في الشاي وبعد ما نام خنقته وكتمت نفَسه والصبح راحت خبطت على واحدة من جيرانها وقالت لها جوزي مات، ودكتور الصحة اكتشف الجريمة ورفض يكتب تقرير لما عرف إن الجثة فيها شبهة واتصل بالقسم".
اقرأ أيضًا.. تشكيل فريق بحث لضبط المتورطين بسرقة مليون جنيها من داخل "توكيل" شهير في حلوان
وفي بداية اعترافات "نادية.ا" المتهمة أنكرت ارتكابها الجريمة، وان زوجها توفي وفاة طبيعية، وبحصارها في التحقيق وتضييق الخناق عليها اعترفت بخنق زوجها للتخلص منه قالت : "أنه عاطل عن العمل منذ عدة أشهر، وأنها تزوجت عرفى من شخص آخر ليقوم بالإنفاق على أبنائها الثلاثة مضيفة أن خلافات كثيرة نشبت بينهما فى الفترة الأخيرة، مما جعلها تشعر باليأس ، واختمرت فى ذهنها فكرة شيطانية للتخلص منه، فقامت بخنقه أثناء نومه مما أدى الى وفاته فى الحال".
وبعد مرور قرابة 60 دقيقة في تحقيقات النيابة أمرت بتشريح جثة المجنى عليه ، وارسال تقرير مفصل عن سبب الوفاه وارسال تقرير بها والتصريح بالدفن عقب ذلك.
بدأت تفاصيل الواقعة عندما تلقى قسم شرطة البساتين، بلاغًا من عمليات النجدة بوجود متوفى داخل شقة بمنطقة فايدة كامل، وعلى الفور انتقل رجال المباحث للمكان وعثر على جثة "علاء.م" 56 سنة، مسجاة على سرير ولا توجد به إصابت ظاهرية.
وبتقنين التحريات تبين وجود آثار خنق حول الرقبة وبسؤال الزوجة قالت إنه توفى طبيعيا، وأكدت التحريات قيامها بخنق زوجها حتى الموت بسبب خلافات زوجية.
حًرر المحضر اللازم. بالواقعة وباشرت نيابة البساتين تحقيقاتها الموسعة التي أصدرت قرارًا بحبس المتهمة 4 أيام على ذمة التحقيقات وجددها قاضي المعارضات 15 يومًا.