اعلان

شاهيناز: أغنية "توته توته" من الصميم المصري وروتيني في فترة كورونا مختلفش عن العادي (حوار)

شاهيناز
شاهيناز

استطاعت المطربة شاهيناز نجمة برنامج ستا ميكر أن تحقق نجاحًا جديدًا من خلال أغنيتها الجديد 'توته توته' التي طرحتها مؤخرًا على قناة مزيكا الفضائية وبعض المتاجر الإلكترونية، وكانت من كلمات أيمن الشحات وألحان وتوزيع آدم حسين وأخرج إسلام عبد الطيف.

تعد شاهيناز من المطربات المحبوبات لدى الجمهور منذ أن أشتركت في برنامج اكتشاف المواهب. لذا أجرت 'أهل مصر' لقاء معها للحديث عن أغنيتها الجديد وبعض الأمور الآخرى.. إليكم نص الحوار.

في البداية حدثينا عن ردود الفعل التي جاءتك على أغنية "توته توته"..

الحمد لله ردود الأفعال على الأغنية'توته توته'أسعدتني كثيرًا ورأى الجمهور عليها أنها أغنية من الصميم المصري في مفرداتها وكلماتها وهذا الأمر أسعدني.

هل تري نفسك مظلومة فنيًأ؟

لا يوجدأحد يأخد أكثر أو أقل من نصيبه هي كل الحكايةإنها مواعيد ربنا بيكتبها إحنا بنسوي وبنجتهد وربنا هو اللي بيوزع النجاح والرزق لكن اقدر أقول آني الحمد لله حتى لو خطواتي مش سريعة بس كل خطوة وعمل فني بقدمه بيكون له وزنه.

لماذا تطرحين أغانيكِ بشكل سينجل؟

انا مبنزلش الأغاني بشكل سينجل بس، لكن دي خطه تسويق الشركة الموزعةللألبوم هي اللي بتحطها وهما ينزلوا الأغاني الأول على المتاجر الإلكترونية وبعدين بيتعمل موعد للإصدار الرسمي للألبوم.

شاهيناز

ما هي أكثر أغنية قدمتيها تعبر عنكِ؟

مافيش أغنية غنيتها مافيهاش حاجه مني، كل أغنيةغنيتها بتعبر عن جزء من شخصيتي وأفكاري ما بقدرش أغني حاجة مش حاسةإنها لمست شئ جوايا.

هل تغني باللهجات المختلفة في الألبوم الجديد؟

انا غنيت قبل كده باللهجة العراقيه وكانت تجربة اعتز بيها جدًا ونجحت جدًا بين الجمهور العراقي والخليجي واللي جاي إن شاء الله تحضيرات للغناء بلهجات أخرى بس مش داخل الالبوم.

هل ستخوضي تجربة التمثيل قريبًا؟

أنا بشوف إن المطرب لما بيحس بالكلمة واللحن ده بيترجم تلقائي لتعبيرات وشه وللغة الجسد عنده علشان كده في مطربين كتير من مختلف الأجيال اجادوا التمثيل وأنا بالفعل مثلت قبل كده كنت بقوم بدور البطولة في المسرحية الغنائيه 'فرحانة' وكنت بقوم بدور الفتاةالصعيدية فرحانة وكان بيتخللها بعض الأغنيات بجانب التمثيل.

هل برامج المواهب حاليًا تدعم المشتركين مثل في الماضي؟

برامج المواهب مش كلها بتدعم الفنان بعد ما بيكسب للأسف وبيسيبوه لوحده علشان الموسم اللي بعده والفنان اللي بعده إنما أنا الحقيقه ما حصلش ده معايا الشركة اللي انتجت برنامج ستار ميكر قدمولي بعد المسابقةألبوم غنائي كامل وفيديو كليب كمان ودي حقيقة حاجه دايمًا بحب اقولها للناس لما بلاقي الهجوم علي برامج المواهب إن أنا الحمد لله تجربتي كانت مختلفه.

ما هو روتينك في فترة الكورونا؟

روتيني فيالفترة دي ما اختلفش كثير عن قبل الكورونا، أنا دائمًا بأنضف أي حاجةبتدخل البيت ومن عاداتنا العائليةأننا لا نتجول في المنزل بالاحذية الخاصة بالشارع بيكون لها مكان جنب باب البيت وبنستبدلها بأحذيه المنزل بمجرد الدخول غسيل الايد بشكل مستمر دائما بتعمله دائما كان بيبقي في في شنطتي بخاخة الكحول لاني يحتاج أطهر أيدي باستمرار يمكن الحاجة الوحيدة الجديدة هي الكمامة والملون كان ليه استخدامات محدوده دلوقتي استخدامه تقريبا بقى في كل حاجة.

WhatsApp
Telegram
عاجل
عاجل
تقارير: ليفربول يدرس بيع محمد صلاح في الميركاتو الصيفي