اعلان

السيناريست يتنمر ورد شرس من المطرب الشعبي.. القصة الكاملة لـ "خناقة" مدحت العدل مع سعد الصغير

 سعد الصغير ومدحت العدل
سعد الصغير ومدحت العدل

أزمة جديدة حلت على الوسط الفني سببها قطبي الكرة المصرية الأهلي والزمالك، بعد أن وقع السيناريست مدحت العدل في مشكلة كبيرة مع المطرب الشعبي سعد الصغير، من خلال تدوينة نشرها الأول عبر حسابه الرسمي بموقع التدوينات القصيرة الشهير بـ'تويتر'، حيث اتهمه الجمهور بالتنمر على الأخير وجمهورية أحد الأندية، وذلك بعد هزيمة فريقه الفارس الأبيض على يد المقاولون العرب بهدفين مقابل هدف في المباراة التي جمعت الفريقين يوم الخميس الماضي.

تدوينة مدحت العدل

وكتب مدحت العدل عبر حسابه الرسمي تويتر: 'الجمهور اللي منه نجيب محفوظ وأحمد زويل ومجدي يعقوب ومثقفي وفناني مصر مش هيعرفوا فاوست، وصاحب أغنية (بحبك يا حمار) سعد الصغير مشجع أحد الأندية العربية هيعرفه، يا أمة ضحكت من جهلها الأمم'.

وأثارت تدوينة العدل على جدل كبير من محبي نادي الأهلي خاصة أنه تنمر على سعد الصغير بسبب غنائة 'بحبك يا حمار' في فيلمه 'عليا الطرب بالتلاتة'، الفيلم الذي شاركه العمل دينا وريكو، وبعدها تصدر محرك البحث جوجل بعد ساعات قليلة.

تدوينة مدحت العدلتدوينة مدحت العدل

رد سعد الصغير على مدحت العدل

ونشر الصغير عبر حسابه الرسمي موقع 'فيس بوك' فيديو، معلنا غضبه مما قاله مدحت العدل حيث قال: 'أيوة أنا أهلاوي وبحب الأهلي، الدكتور مدحت العدل بيقول الزمالك بيشجعه نجيب محفوظ، هاني شاكر، وعمرو دياب مين اللي بيشجع الأحمر سعد الصغير بتاع بحبك يا حمار، اللي بيقول الكلام ده دكتور سيناريست والمفروض أن هو اللي بيكتبلنا الأفلام، لكن لو أي حد تاني كاتب الكلام ده زي أبويا الغلبان مثلا هنقول مش فاهم'.

وتابع: 'مدحت العدل بيقولنا عايز تغني بحبك يا حمار، الكلب، الأسد غنيها في فيلم لو غنتها برا يا سعد هتتحبس، إذا أنت عارف أن الأغنية في سياق فيلم يعني أنت اللي بتعلمنا كده، لما أنت تطلع وتعايرنا بيها يبقى إيه ده؟'.

وأكمل: 'شادية و شكوكو غنا للحمار، أنت كده بتعمل تنمر وفتنة، واللي أبوه علمه أحسن من اللي معاه شهادة شوف أنت معاك شهادة وبتتكلم إزاي، لكن أنا بقى راجل فلاح أبويا علمني إني ماتنمرش على حد'.

سعد الصغير يوجه نصيحة لمدحت العدل

وأوضح الصغير: 'دلوقتي الراجل الغلبان بتاع الفول ما يشجعش؟ أم فريدة بتاعة الجبنة القديمة ما تشجعش؟ أنت عايز تعمل فتنة ولا عايز تعمل إيه؟ أنت أصلا متعرفش حاجة في الكورة أنت ماتعرفش غير لعيبة الزمالك ودمتم على كده'.

وأردف: 'أنت مبتعرفش تحلل سيب التحليل لدكتور طه إسماعيل والناس العمالقة دي هي اللي تحلل، مالكش دعوة بالناس الغلابة ومتخبطش فيهم، أنت دكتور في إيه؟ قولي أنت دكتور في إيه، متطلعش تتكلم في الكورة اتكلم عن فريقك بس وماتجيبش سيرة نادي الأهلي اللي معه 41 بطولة'.

ووجه سعد الصغير في نهاية الفيديو نصيحة لمدحت العدل حيث قال: 'متيجي نعلم الناس إيفيهات بدل اللي بتكتبه أقولك لو كنتوا نسيتوا أنا مش هنسى 1/6 في شهر 5، تروح أنت رادد عليا بأي حاجة'.

مدحت العدل يعتذر لسعد الصغير

واعتذر مدحت العدل عما صدر منه تجاه المطرب الشعبي سعد الصغير، وجماهير نادي الأهلي، حيث قال إنه لم يقصد إهانة أي شخص أو يتمنر على أحد، موضحا أنه يعشق الأخير وتربى في منطقة شبرا مثله'.

وأضاف العدل خلال مداخلته الهاتفية لبرنامج المساء مع قصواء مع الإعلامية قصواء الخلالي المذاع على قناة 'ten': 'تغريدتي جاءت عقب قيام أحد بقناة الأهلي بذكر جمهور الزمالك داعيه بفاوست وهو الرجل الذي باع نفسه للشيطان حسبما ذكر بأسطورة جوتة، فرد شخص آخر من الأهلاوية 'هما دول هيعرفوا يعنى إيه فاوست'.

وأضاف العدل خلال مداخلته الهاتفية لبرنامج 'المساء مع قصواء' مع الإعلامية قصواء الخلالي المذاع على قناة 'ten'، أن هذا يعتبر تنمرا واضحا على جمهور الزمالك.

ووصف 'العدل'، الفرحة بهزيمة نادي الزمالك في الدوري العام بـ'فرحة هستيرية تفوق الوصف'، واعدًا بأنَّه لن يدخل هذا المعترك مرة أخرى حتى لا يقلل من قيمته التي يقدرها'.

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً