المشرف العام على التحرير داليا عماد

حلمي بكر يكشف تفاصيل أزمته مع محمد فؤاد: عايز يشبك معايا علشان يشتهر

أهل مصر
حلمي بكر
حلمي بكر
اعلان

علق الموسيقار الكبير حلمي بكر على أزمته الأخيرة بسبب أغنية المطرب محمد فؤاد، "الحفلة"، قائلاً: "أنا مسمعتهاش عشان تعجبني أو ماتعجبنيش ولو كنت سمعتها كنت هقول رأيي".

وأضاف في مداخلة عبر تطبيق "سكايب" عبر برنامج "كلمة أخيرة" الذي تقدمه الإعلامية لميس الحديدي على شاشة "ON" قائلاً": "أنا أحب الحق الاصيل إني أقول ده صح أو غلط إذا كان الأستاذ الفنان لايعلم أنه ليس هناك وصاية على رأيي ممكن ميكنش في وصاية على صوته لكن لدينا دور ووصاية في حماية الذوق العام من الانهيار .. ده لو في حال إذا كنت سمعت الأغنية أصلاً".

وتابع : " البدعة الجديدة اللي طالعة إذا أردت أن تشتهر فخلي حلمي بكر يشتمك .. لو عايز تنجح أغنية حتى لو كانت دون المستوى إشبك مع حلمي بكر عشان يحصل لغط ولبط وتعمل ضجة .. أنا فوجئت بناس بتتصل بيا بتقلي كان عندك في رأيك في الاغنية قلتلهم ماسنمعتهاش أصلاً فضحكوا .. إذا القضية مش موجودة ؟".

وواصل: "أنا اللي قلته بالضبط لما اسمع الاغنية هقول رأيي وأنا متخيل أن محمد فؤاد لما يختار أغنية هتكون جيدة لانه له رصيد لدى الجمهور ده اللي قلته بس وقلت لو أخطأ هيدفع تمن ده".

وأكمل: "لازم نفرق بين الراب والمهرجانات فالاول هو فن الإلقاء على الإيقاع وده عالمياً مش بتاعنا أما المهرجانات فهي فن الدجل على الجمهور".

وتسايءل: "لما أققول في أغنية هاتي بوسة يابت تبقى مشروعة؟ ولما أققول أبعتني لامك تبقى مشروعة أو أختك فين ؟ هل هذه كلمات ؟ أو حط الفحمة على الحشيش لازم تعمل مشاهدات من باب حب الاستطلاع لكن المشاهدة علمياً لازم اسمع الاغنية من أولها لاخرها وبالتكرار يتعلم الاستاذ ؟".

عاجل
عاجل
نائب وزير التعليم يكشف موعد عقد امتحانات الدبلومات الفنية (خاص)