اعلان
اعلان

والد ياسمين صبري عن التحاقها بمدرسة حكومية:"كدابه.. وكانت بليدة ودخلت الكلية بـ50%

ياسمين صبري
ياسمين صبري
كتب : اهل مصر

شن أشرف صبري، هجومًا حادًا على ابنته الفنانة ياسمين صبري واتهمها بالكذب في تصريحاتها الأخيرة والتي أوضحت فيها أنها عاشت حياة بسيطة ولم تحصل على كل ما ارادته.

ونشر والد ياسمين صبري عبر حسابه الشخصي، على موقع التواصل الاجتماعي 'فيسبوك' صورة لمدرسة  ابنته ياسمين معلقًا عليها:'دي المدرسة اللي اتخرج منها بناتي اللي واحدة منهم بتدعي إنها كانت في مدارس عربي وعاشت حياة بائسة فقيرة، وأنها وصلت بمجهودها! هو الكدب في حد يوصل للدرجة دي؟'

 وأَضاف في منشوره:'أنا أفهم الكدب لما تبقي غلبانة وتكذبي تقول أنا من عيلة كبيرة ومدارس أجنبية وعشت في سراية وبابي كان وزير وهو بيشتغل عامل! يبقى كذب له مبرر! لكن ان واحدة اتولدت لها شغالة فلبينية بتلبس من باريس لاني كنت بجيب لها لبسها من هناك ودخلت مدرسة الـ EGC ارقي مدارس اسكندرية في وقتها'.

وعن مستواها الدراسي قال:'عاشت في فيلا بحمام سباحة وصالة جيم ولها غرفة خاصة بحمامها وكانت بليدة وطلعت روحي ويا دوب تنجح بالعافية بخمسين في المية وكانت بتروح الكلية بالعافية واصحيها الصبح بالساعة عشان تروح الكلية وتترفد في السنة مرتين وعميدة كلية اعلام بيروت موجودة وتشهد كنت اروح دايما أقدم اعتذارات وشهادات طبية عشان ترجع الكلية وشهاداتها عندي كلها كحك وأبوها دكتور'.

وفي وقت سابق، كانت ياسمين صبري فاجأت متابعيها على موقع التواصل الاجتماعي 'تويتر' بمشاركتها في جلسة حوارية عبر خاصية 'سبيس' التي يتيح الموقع من خلالها فتح دردشة مباشرة مع المتابعين.

وكان الكاتب تامر عبد أمين قد أطلق 'سبيس' للدردشة وتبادل الأفكار عبر حسابه على موقع تويتر منوها عنها بجملة:' سبيس بدون عنوان .. اللي عايز يتكلم أو يحكي أو يسأل في أي حاجة يالا بينا '.

وبدت ياسمين صبري خلال هذه الدردشة أنها تقدم صورة أكثر عمقًا عن ذاتها ، حيث وجهت حديثها بصورة كبيرة حول تنمية الذات ورؤينا لحياتنا وللعلاقات الإنسانية من وحي تجاربها الشخصية ، وهو الأمر الذي نال استحسان متابعيها اللذين طالبوها بتكرار التجربة مرة أسبوعيا.

ووجهت ياسمين نصائحها للمتابعين بداية من حديثها حول اختيارات البشر في الحياة حيث قالت : الكون ده عبارة عن 'مينيو' وانت اللي بتختارلك ولا حد يفرض عليك حاجة ، فكر بنفسك واحسبها وتوكل على الله واختار.

وتابعت: انت لما بتحب حاجة الكون كله بيتسخر ليك، وكل حاجة بتحبك لما انت تحب نفسك الأول.

ولم تخل تعليقاتها ونصائحها من الصبغة الدينية المستخدمة في بعض دروس التنمية البشرية حيث علقت في موقف آخر قائلة : لما تطلب من ربنا الكبير أطلب كتير ، نستاهل نكون في مكان أفضل ، ونستحق كل حاجة حلوة في الدنيا ، لازم نسعى ونحلم، لأن اللي مبيحلمش ده شخص ميت .

WhatsApp
Telegram
عاجل
عاجل
بايدن: دول عربية مستعدة للاعتراف بإسرائيل