اعلان

بعد «صاحبة السعادة».. سميرة أحمد تتصدر تريند جوجل

سميرة احمد
سميرة احمد

تصدرت الفنانة سميرة أحمد، مؤشر البحث 'جوجل'، بعد ظهورها في ضيافة الاعلامية إسعاد يونس، ببرنامج 'صاحبة السعادة'، وحديثها عن مجمل أعمالها وكشفت خلال الحلقة عن أسرار حياتها الشخصية لأول مرة.

وتحدثت سميرة، عن كواليس فيلم 'صاحب الجلالة' مع الفنانين الكبار فريد شوقي، وفؤاد المهندس، كما تحدثت عن كواليس الفيلم الديني 'الشيماء'.

وقالت سميرة أحمد، خلال الحلقة: 'فخورة بفيلم الشيماء ولما بشوفه ببكي، وباعتبره من أحسن الأفلام الدينية اللي اتعملت من إخراج حسام الدين مصطفى، والأغاني اللي فيه لمطربة عظيمة هي سعاد محمد، وكانوا بيستضيفوني عشان أغني أغاني الشيماء، كانوا فاكرين إني أنا اللى غنيت'.

وأضافت في حديثها عن مسلسل 'إمرأة من زمن الحب': 'كان مكتوب لفاتن حمامة، لكنها لم تقدمه فوافقت عليه، وشفت كريم عبد العزيز في (أضحك الصورة تطلع حلوة)، عجبني وكلمت والدته عشان يشتغل معايا، لكنه كان في إسكندرية، ساب إسكندرية وجه بسرعة، ولغاية دلوقتى يقول: أنا مانساش فضل مدام سميرة'.

أما عن ياسمين عبد العزيز قالت سميرة أحمد: 'شفتها فى إعلان وعجبتنى جدًا، اتصلت بيهم جابولي بنت تانية اسمها ياسمين، لكن مش هي لحد ما جابوا ياسمين عبد العزيز، وكانت بتسمع الكلام جدا'.

وكشفت أيضًا سميرة، عن كواليس أول لقاء لها مع الفنان أنور وجدي، وقالت: 'اخترني بين عدد من البنات في 'حبيب الروح'، عشان أقول جملة واحدة 'تشربي شامبانيا يا ليلى هانم'، رحت أقبض وطلبت منه جنيه ونص عشان اتكلمت بعدما كان أجري جنيهًا واحدًا لكنه رفض، وقال لي: 'أنت هتبقي نجمة على فكرة، وعملت بعد كدة معاه فيلم ريا وسكينة وبعده فيلم بطولة أمامه'.

وأضافت: 'لما قابلت الأستاذ حسن الإمام رحت بفستان أختي الكبيرة نوال، نادى للمساعدة قال لها: 'قصي لها الفستان وأنا كنت سالفاه، قلت له: حرام عليك، قال لي: هو الدور كدة، وكان أجري جنيها واحدا'.

ولفتت إلى أن الفنان عبد الوارث عسر، علمها درّس الإلقاء، متابعة: 'تبرعت لبلدي بملابس شخصياتي، وأنا بحب بلدي جدا، كل حاجة بشتغل بيها متبرعة بيها لأهلي وبلدي'.

ويذكر أن برنامج 'صاحبة السعادة' للفنانة إسعاد يونس، من أشهر وأنجح البرامج المصرية، التي يتم تقديمها منذ حوالي أكثر من خمس سنوات؛ بهدف الحفاظ على الهوية المصرية، وإحيائها وسط المتغيرات السياسية والاجتماعية.

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً