اعلان

«بيحرم الفن».. القصة الكاملة لخناقة نجل حسن يوسف وحسين فهمي

حسن يوسف وحسين فهمي
حسن يوسف وحسين فهمي

شهدت الساعات الماضية أزمة جديدة في الوسط الفني، بطلها عمر نجل الفنان القدير حسن يوسف، بعدما شن هجوما على الأخير رئيس مهرجان القاهرة السينمائي الدولي في دورته الـ 44 مؤخرا.

حسن يوسف وحسين فهمي

وبدأت الأزمة بعدما شن عمر يوسف هجوما على الفنان حسين فهمي، عبر عبر حسابه الرسمي بموقع التواصل الاجتماعي 'فيسبوك' قائلا: 'طب ازاي الدولة تكرم فنان وسام العلوم والفنون من الطبقة الأولى، ويطلع رئيس مهرجان القاهرة يقول أصل الفنان ده متعزمش عشان بيحرم الفن.. لا أنت محتاج لما تتعين في منصب زي ده تراجع كده وتعرف التاريخ كويس، عشان اكيد الدولة بتفهم اكتر منك، بس واضح ان جاي كومبارس و طلعت حافظ كلمتين خايبين زيك'.

عمر يوسف يهاجم حسين فهمي

وعاد عمر حسن يوسف في منشور آخر ووجه لحسين فهمي رسالة قال فيها: 'ده لما شبع تمثيل كنت انت لسه بتحبي على اي فرصة يا حسين يا فهمي'.

ولم يكتف بهذا وقال في منشور آخر: 'متخيلين أن فنان كبير زى حسين فهمى يتسئل عن عدم دعوة فنان كبير بحجم الفنان حسن يوسف من أعمال وتاريخ كبير محدش فينا يقدر ينسى حسن أبو على اللى معظم بنات زمانه والاجيال اللى بعده كان فتى أحلامهم وأن معظم فتيات جيلنا كان نفسه يعيش فترة شباب حسن يوسف ومش بس كده حسن يوسف تاريخ كبير فى التمثيل وحرفيآ مدرسه فن يطلع فنان كبير يقول أصله بيقول أن الفن حرام'.

وتابع عمر حسن يوسف:'حضرتك حسن يوسف لما عمل زهرة وأزواجها الخمسة عمل ده وهو كبير متخيلين شويه أشكال شوفنها فى مهرجان القاهرة بيتم دعواتهم وشويه أشكال من خرارة التيك توك وفنان بحجم حسن يوسف يتم التجاهل معاه أظن الفنان حسين فهمى محتاج يعتذر للفنان حسن يوسف زى ما أعتذر لبوسى شلبى بعد ماكسفها قدام الكاميرات'.

مهرجان القاهرة السينمائي

وكان الفنان حسن يوسف أوضح في تصريحات تليفزيونية سابقة حقيقة استيائه من عدم دعوته لحضور مهرجان القاهرة السينمائي، قائلا 'أنا مش مهتم ومش فاضي أعرف بعتولي دعوة لحضور مهرجان القاهرة السينمائي ولا مبعتوش'.

وتابع حسن يوسف: 'استقبلت أول حفيدة هذا الشهر، لست متأكدًا من ارسال دعوة لي من مهرجان القاهرة السينمائي من عدمه لأني كنت مشغولاً باستقبال أول حفيدة لي'.

WhatsApp
Telegram
عاجل
عاجل
بث مباشر مباراة الزمالك ودريمز الغاني (3-0) في نصف نهائي الكونفدرالية (لحظة بلحظة) | جوووووول الثالث للزمالك