اعلان
اعلان

براءة «عمرو أديب» من سب وقذف محمد رمضان.. تفاصيل

    عمرو أديب
عمرو أديب

قضت محكمة جنح مستأنف أكتوبر اليوم الأربعاء ببراءة الاعلامى عمرو أديب من سب وقذف الفنان محمد رمضان عبر برنامجه 'الحكاية'، وذلك فى القضية رقم ١٠٢٤٧ لسنة ۲۰٢١ مستأنف أكتوبر المقيدة برقم ١٢٤٤ لسنة ٢٠٢١ جنح ثانی زاید.

وجاءت القضية على خلفية هجوم عمرو أديب على محمد رمضان عبر برنامجه الحكاية عندما حدثت بينهما مشادات كلامية بسبب مشكلة محمد رمضان مع الطيار وقال أديب حينها ( الإنسان اللي متربى نعمة فأنت لو مش متربي فيه اللي ممكن يربيك إنما توصل لعدم الرباية ولو محدش رباك أنا هربيك بقالك سنة بتعمل مصايب واللي إداك الفلوس قادر يسحبها منك في ثانية أيام نكد الأيام اللي جاية أنا مش هدخل في سجال قليل الأدب إنما لو فاكر إنك مسنود القضية والفلوس ندر عليا لمستشفى أبو الريش للأطفال، في إشارة إلى القضية التي رفعها عمرو أديب ضد محمد رمضان.

عمرو أديب

قلة الرباية

وتابع :' معنديش مشكلة اختلف مع حد. في أي حاجة لكن لما توصل لقلة الرباية النهاردة طلبت من المحامي الخاص بي رفع قضية على الفنان محمد رمضان والفلوس اللي هخدها من محمد رمضان هوديهم لمستشفى الأطفال في أبو الريش أنا مش من النوع اللي بياخد حقه بالتجاوز ويا أنا يا انت وهنروح للقاضي هو اللي هيقول ولو ما محدش رباك يا محمد يا رمضان أنا اللي هربيك ).

وكان عمرو أديب شن هجوما عنيفا على محمد رمضان بعد رد فعله على حكم ضده بدفع ستة ملايين جنيها تعويضا للطيار أشرف أبو اليسر حيث ظهر 'رمضان' فى حمام السباحة وهو يلقي الأوراق النقدية بداخله وعلق 'عمر أديب':' ( الناس مش لاقية فلوس وأنت بترميها حتى لو مزيفة'.

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً