اعلان

فوائد كورونا للمتزوجات.. "منى": جوزي بيساعدني في غسيل الصحون ونظافة الشقة.. و"سحر": بيحضني أكتر من ١٠ مرات يوميا.. و"شيماء": مش بيبطل لعب طول اليوم.. و"نورا": بيجهزلي الفطار ويصحيني الصبح

فيروس كورونا
فيروس كورونا

مصائب قوم عند قوم فوائد.. رغم حالة الترقب الشديد في العالم بشكل عام، وفي مصر بصفة خاصة بسبب انتشار فيروس كورونا إلا أن سيدات مصر هن أكثر المستفيدين من وجهة نظرهم، كما أكد عدد كبير منهم خلال إجابتهم على سؤال محرر "أهل مصر" عن فوائد الوضع الحالي بالنسبة لسيدات مصر المتزوجات، واتسمت إجابات بعضهن بطابع كوميدي، والبعض الآخر شمل الجانب الرومانسي كما يظهر خلال السطور القادمة.

بابتسامة خفيفة بدأت "منى سيد"، ٢٧ عام قائلة: "متجوزة من ٤ سنين وأول شهر منذ زوجي أكون عارفة جوزي فين طول اليوم وبيعمل ايه بالتفصيل، وبيساعدني في عمل الأكل، وغسيل الصحون، ونظافة الشقة.

بينما قالت "سحر عبد ربه " ٣٥ عام: " أنا متجوزة من ١٦ سنة، والحنية اللي شوفتها الفترة دي مش شوفتها قبل كده، وتابعت: بيحضني أكتر من ١٠ مرات في اليوم، بعد ما كان ممكن يقعد أسبوع بعيد عن بسبب شغله وسفره.

وفي نفس السياق، عبرت "شيماء يحيي"، عن استيائها من هذه الفترة قائلة: أنا عندي طفلين والبلد حالها واقف ومفيش شغل والمصاريف كتير، وجوزي غصب عنه من الزهق والملل ماسك الموبايل طول اليوم وقاعد يلعب لعبة السيارات، مؤكدة "مش بيبطل لعب ".

وفي سياق متصل، قالت "هدى توفيق " ٣٣ عام: جوزي في الأيام العادية كان شغله بالليل، وقاعد من الشغل الفترة دي بسبب فيروس كورونا، ومش ممكن أزهق منه لو قعد سنين جنبي.

وتابعت: وجوده جنبي أمان برغم كثرة الخناق والمشاكل في هذه الفترة ربما لأتفه الأسباب إلا أنني لا أشعر بالزهق والملل من وجوده.

وأضافت: أنا ست وعارفة المعاناة اللي ممكن يعاني منها كثير من السيدات هذه الفترة وربما ترتفع نبسة الطلاق بسبب الخلافات بين الزوجين الناتجة عن الزهق والملل أو سوء الوضع الإقتصادي للأسرة بسبب الظروف التي تعيشها البلاد.

"بيجهزلي الفطار ويصحيني الصبح ".. هكذا ردت "نورا عبد العاطي" على سؤال فوائد كورونا للمتزوجات، وأكدت: مكنتش بفطر قبل الظهر، وبقيت بفطر من أيد جوزي كل يوم الساعة ٨ الصبح.

وأضافت: عرفت قيمتي عنده، واتأكدت اني مقدرش أعيش من غيره دقيقة واحدة قائلة: أما الفترة دي تخلص إن شاء الله وتعدي على خير ويرجع شغله هفضل دايما حاسه بوجوده جنبي، وحاسه بحبه وحنيته.

واختتمت قائلة: " شكرآ كورونا ".

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً
عاجل
عاجل
بث مباشر مباراة الزمالك ونهضة بركان (1-2) في نهائي الكونفدرالية (لحظة بلحظة) | ضغط هجومي للأبيض