اعلان

رواد السوشيال ميديا عن عودة طارق شوقي للتعليم مرة أخرى: "هو أنت قدرنا"

طارق شوقي
طارق شوقي

تصدر الدكتور طارق شوقي، وزير التعليم السابق، حديث رواد السوشيال ميديا، في الساعات القليلة الماضية، بعد قرار تعيينه مستشارًا للجامعة الأمريكية في القاهرة، خلفًا للدكتور محمد حمزة الذي شغل المنصب منذ ديسمبر 2021.

وتفاعل رواد مواقع التواصل الاجتماعي مع قرار عودة الدكتور طارق شوقي للمنظومة التعليمية بشكل ساخر،عبر حساباتهم الشخصية، بينما رحب البعض به، على اعتبار أنه واحدًا من الكوادر التعليمية الجيدة في مصر والوطن العربي، انتقد البعض الآخر قرار عودته.

تفاعل رواد السوشيال ميديا مع عودة طارق شوقي للتعليم مرة أخرى

وجاءت تعليقات رواد السوشيال ميديا على قرار عودة الدكتور طارق شوقي كالتالي:

-'الدكتور طارق شوقي اللي الماميز طفشوه يصبح مستشارا للجامعة الأمريكية بالقاهرة'.

-'مشكلة الدكتور طارق شوقي أنه اتعامل مع أطفال أنهم شباب وغفل أن المدارس اتقفلت سنتين في كورونا وكل اللي يمدح سيادته معندوش حد أصلا في ابتدائي ولا شاف كتب. سنة رابعة السنة اللي. فاتت وكمية الصفحات اللي مطلوب من طفل يحفظها ويفهمها وإحراج الأطفال ربط تسليم الكتب بالمصاريف ورفعها أضعاف'.

-'الله يعوض علي الجامعة الأمريكية وأمريكا نفسها'.

-'طارق شوقي.. يا ترى سيادته يطبق عليهم نظام التابلت.. لماذا يتم إعادة تدوير كبار السن في المناصب الكبيرة، وكأن أم الدنيا ليس فيها كفاءات من الشباب، وفي المقابل حملة الماجستير والدكتوراة على المقاهي؟'.

طارق شوقي طارق شوقي

-'طارق شوقي.. بتاع افتح يا سستم ليك وحشه'.

-'دا راجل بيفهم تم وضعه في مكان غير مؤهل لا ثقافيًا ولا ماديًا ولا حضاريًا للتطوير. ونظامه الجديد زي ما سلبياته مع المصريين أكتر ولكن كان ليه بصمة في عقلية الطلبة اللي كانوا تحته مش موجودة في دفعات تانية.'

-'طارق شوقي.. لا حول ولا قوة إلا بالله هو أنت قدرنا'.

-'الجامعة الأمريكية ولله الحمد.. بس اطمئنوا التابلت هيشتغل زي الفل الشبكة هناك سريعة'.

-'عليه العوض ومنه العوض في الجامعة الأمريكية'.

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً
عاجل
عاجل
الرئيس السيسي يفتتح مركز البيانات والحوسبة الحكومية.. بث مباشر