اعلان

طالب ثانوية عامة لواضعي امتحان علم النفس: «أمي هتعمل إيه لو شيلت المادة؟»

طالب ثانوية عامة: اللى بيحط الامتحانات أنت إيه؟

طالب بالثانوية العامة يشتكى من صعوبة علم النفس
طالب بالثانوية العامة يشتكى من صعوبة علم النفس

اشتكى طلاب بالثانوية العامة بمحافظة بورسعيد، اليوم الأحد، من صعوبة أسئلة مادة علم النفس، بينما أعرب طلاب الشعبة العلمية عن سعادتهم من الجولوجيا و التفاضل.

ووجه أحد الطلاب رسالة لمستشارين المادة من خلال بث مباشر عبر صفحة جريدة «أهل مصر»، قائلًا: «عاوز أقول كلمة لمستشارين مادة علم النفس، أزاي بتتناقشوا في طرح الأسئلة بالطريقة دي، إحنا مش هنجيبها من أول مرة».

طالب بالثانوية العامة يشترى من صعوبة علم النفسطالب بالثانوية العامة يشتكي من صعوبة علم النفس

طالب ثانوية عامة: اللي بيحط الامتحان أبوس أيدك راعي اللى إحنا بنعمله

كما وجه الطالب أسئلة لواضعي الامتحانات قائلًا: 'اللي بيحط الامتحان أبوس أيدك راعي اللى إحنا بنعمله، يعني أنا أمي دي دلوقتي زمنها بتعيط، يعني لوعرفت أني هشيل المادة هتعمل في أيه؟.. وأبويا هيعمل أيه في الفلوس اللي دفعها دي أيه؟، واللي بيحط الامتحانات أنت أيه؟ .

طالب بالثانوية العامة يشترى من صعوبة مادة علم النفسطالب بالثانوية العامة يشتكي من صعوبة مادة علم النفس

5726 طالبًا يتوافدون على لجان امتحانات الثانوية العامة في بورسعيد

توافد 5726 طالبًا وطالبة بمحافظة بورسعيد، اليوم الأحد، على لجان الامتحانات لأداء امتحان مادة الجولوجيا والتفاضل لشعبة علمي و مادة علم النفس لشعبة أدبي من خلال 16 لجنة أساسية.

كثفت مديرية أمن بورسعيد، برئاسة اللواء مازن صبري، مدير أمن بورسعيد، من تواجدها بمحيط اللجان والشوارع المؤدية لها، كما فرضت كردونًا أمنيًا بمحيطها لتأمين العملية الامتحانية وحظر وقوف السيارات، وتجوب عدد من الدوريات المتحركة أحياء المحافظة المختلفة، في ظل انتشار رجال المرور لتسيير الحركة المرورية ومنع التكدس المروري لضمان وصول الطلاب إلى لجانهم بكل يسر.

وجهزت مديرية التربية والتعليم بالتعاون مع الأجهزة التنفيذية 10 استراحات لاستضافة رؤساء اللجان والمراقبين والملاحظين على أعلى مستوى من التجهيزات، وشكلت غرفة العمليات الرئيسية بمقر ديوان المديرية واللجنة الثلاثية لمتابعة انتظام سير العملية الامتحانية بكافة اللجان على مدار الساعة.

WhatsApp
Telegram