اعلان

بنشرب الشاي مر.. اختفاء السكر من الأسواق يثير غضب الأهالي بالأقصر

السكر
السكر

' كوباية الشاي دلوقتي مش عارفين نحليها وبنشربه مر' بهذه الكلمات يعبر أهالي الأقصر عن غضبهم الشديد من اختفاء السكر بالأسواق والمحلات التجارية والمعارض المخفضة، ومن جميع الأماكن بالمحافظة، بعد ارتفاع سعر الكيلو إلى 50 جنيها، اليوم الأحد يستيقظ الأهالي على عدم توافر السكر بالمحافظة.

السكر

اختفاء السكر من الأسواق

وقال محمد أحمد، أحد أهالى إسنا:'كنا بنعاني من الغلاء ودلوقتي اصبحنا بنعاني من الاختفاء يعني التجار رفعوا سعر الكيلو إلى 50 جنيه وكنا مضطرين وبنشتريه، أما دلوقتي احنا مش لايقنه فى أى مكان دورنا عليه فى المحلات والسوق كله مفيهوش سكر هنشرب الشاي مر يزيد مرارة الأيام اللي عايشينها ولا نعمل ايه'.

وظهرت أزمة ارتفاع سعر السكر خلال الآونة الأخيرة حيث ارتفع سعر الكيلو من 8 جنيهات إلى 20 جنيها وبعدها داوم فى ارتفاعه تدريجا حتى وصل سعر الكيلو الواحد إلى 50 جنيها، ثم بدأ اختفائه من معارض التخفيض، بعدها تليته مرحلة اختفائه من الأسواق، مما أحزن الجميع وآثار غضب الأهالى.

وكان أحد الأهالي صرح قبل ذلك لأهل مصر بقوله تعبنا من الغلاء ومش عارفين نروح فين، كيلو السكر بيتباع فى المحلات التجارية بـ 48 جنيه، ولما حبينا نروح للمعرض اللي الحكومة أعلنت عنه إنه هيتم بيع كيلو السكر فيه بـ 27 جنيه، ملقينهوش أصلا مختفي من المعرض كله وهنرجع بخيبة الأمل لشرائه من المحلات بأى سعر، لإنه سلعة أساسية مينفعش نستغنى عنها.

وتحولت فرحة الأهالى إلى صدمة وحزن شديد عندما وجدو معرض المبادرة الحكومية بمركزهم خاليا من السكر، حينما ذهبوا للمعرض وعادوا بإيديهم فارغة دون شراء أى سلع بالرغم من توافر بقية أنواع السلع الغذائية كـ الأرز والزيت والمكرونة وغيرها داخل المعرض بأسعار مخفضة.

ويناشد أهالى إسنا المسئولين بالنظر إليهم بعين الرحمة وسرعة الإستجابة لطلبهم بتوفير السكر بمعرض المبادرة الحكومية أو بأى مكان بالمركز بنفس السعر الذي أعلن عنه رئيس مجلس الوزراء من قبل وهو 27 جنيه للكيلو، قائلين كفاية علينا اللحمة غالية وغيرها حتى السكر ياريس هيبقى غالي علينا.

ارتفاع أسعار السكر

وكان رئيس مجلس الوزراء قد أعلن خلال الأيام الماضية، عن تنفيذ المبادرة الحكومية لانخفاض أسعار السلع بنسبة تتراوح ما بين 15 وحتى الـ 25 % والتى أكدت أن بيع سعر كيلو السكر الكامل بالمبادرة يكون بـ 27 جنيه فقط، ولتر الزيت بالمعرض يباع بـ 45 جنيها، والكيلو بـ 50 جنيه، والسمنة الكبيرة ب74 جنيه، والمكرونة بـ 6 جنيه الكيس والكيلو بـ 19 جنيه، والأرز يتراوح سعره ما بين 21 وحتى 23 جنيه، والجبنة تبدأ من 9 جنيهات وحتى 50 جنيه، والفراخ 85 ج. وفرختين مجمدتين بـ 90 جنيه، وكيس كوكي ب50 ج، والبانيه بـ 40 والبامية 5 جنيهات، وخضار مشكل بـ 7,5.

وطالب الأهالى وزير التموين، والمستشار مصطفى ألهم، محافظ الأقصر، وتامر صلاح وكيل وزارة التموين، بضرورة وجود حلول عاجلة لهذه الأزمة الكبيرة فى السكر الذي يعد سلعة أساسية داخل كل منزل.

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً
عاجل
عاجل
«عليها أسئلة الامتحانات».. سرقة أجهزة الكمبيوتر بمدرسة بالفيوم قبل ساعات من الامتحانات