اعلان

الدماطي ينحاز لـ«وليد الفراج»: الأهلي هو من أبقى الكرة المصرية على قيد الحياة

وليد الفراج
وليد الفراج

علق محمد الدماطي عضو مجلس إدارة النادي الأهلي، على التصريحات المثيرة للجدل التي أدلى بها الإعلامي السعودي، وليد الفراج، والتي أكد فيها أن الكرة السعودية تتفوق على الكرة المصرية.

وتحدث الفراج خلال الحلقة عن المباراة المرتقبة بين الهلال والنصر السعوديين في نهائي بطولة كأس الملك سلمان للأندية 2023، واصفا المواجهة بديربي الشرق الأوسط.

الأهلي هو من أبقى الكرة المصرية على قيد الحياة

قرأ الفراج ردا على حديثه عبر «تويتر»، حيث كتب مشجع مصري: «إيه اللي انت بتقوله دا يا عم وليد نصر وهلال إيه اللي ديربي الشرق الأوسط يبقى الأهلي والزمالك دربي العالم».

رد وليد الفراج: «لا والله يا محمد معلش بعد إذنك، شوف العناصر الللي في الهلال والنصر.. أنا أحب الأهلي وأحترم الكرة المصرية، لكن هذا ديربي على مستوى جمهورية مصر العربية فقط لا غير».

وتابع: «إيش هو اللي ديربي ما فيه جمهور واللعيبة.. شايف الأسماء؟.. أنا عارف إنك تعشق بلدك لكن أنا أعشق مصر وأحب الدوري المصري».

وأضاف: «إيش الدوري اللي ما حد يشوفه إلا أهل بلده.. انت بتتكلم على دوري على مستوى وينقل على 40 قناة، حاول تتكيف مع المرحلة الجاية».

وعلق محمد الدماطي عبر صفحته الشخصية على 'فيسبوك' قائلًا:'لو عايزين نعترف بالخطأ و نصلح يبقي لازم نقول ان كلام الاعلامي السعودي صحيح ١٠٠٪؜ و دي حقيقة حتي لو كانت مؤلمة ، اما لو كالعادة عايزين نتجاهل الحقايق حنقلبها شتيمة و مش حنصلح اي حاجة'.

محمد الدماطيمحمد الدماطي

وأتم:' مع كامل الاحترام للجميع منظومة النادي الاهلي هي من ابقت الكورة المصرية علي قيد الحياة ، المنظومة اللي اتحاربت علي مدار سنين عشان تبقي فاشلة زي غيرها هي من تعطي الكورة المصرية شرف التواجد في المحافل الدولية ، ياريت الكل يتعلم من الاهلي و يسمعة لو عايزين نتحرك لقدام في مواجهة صاروخ التقدم اللي حوالينا'.

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً
عاجل
عاجل
بلينكن يؤكد معارضة واشنطن للهجوم الإسرائيلي على رفح