اعلان

مدير شركة الضحى: مش منزعجين من استيراد الأرز من الخارج

الأرز
الأرز
كتب : أهل مصر

أكد حاتم يوسف، مدير عام شركة الضحى للصناعات الغذائية، أن الشركة بدأت بالفعل منذ ١٠ أيام في ضخ أرز الضحى سواء كيلو أو ٥ كيلو في الأسواق وبالسعر الرسمي الذي حددته الدولة بـ١٥ جنيها للكيلو.

وقال مدير عام شركة الضحى، خلال مداخلة هاتفية لـ برنامج 'كلمة أخيرة' تقديم الإعلامية لميس الحديدي، المذاع على قناة 'أون': ' حجم التوريد اللي بيوصل للمصنع هو من سيحدد هنقدر نضخ أكثر من ذلك أم لا.. احنا ملتزمين بالمنظومة اللي حددتها وزارة التموين وهي مش بس بتحدد سعر بيع المصنع ولكن بتحدد سعر للشراء'.

وأضاف حاتم يوسف: 'للأسف لا يزال الفلاحين وبعض تجار الشعير لا يعرضون الأرز الشعير الخام بالسعر اللي الحكومة محدداه اللي هو ٦٨٥٠ للطن وبالتالي انهارده الأسعار وصلت لـ ١١ ألف جنيه للطن تقريبا ضعف السعر الرسمي.. فأنا مقدرش أشتغل بهذه الأسعار لأني كده هخالف المنظومة الرسمية وثانيا هتكبد خسائر فادحة'.

وتابع: 'لم ننزعج من وصول بعض الشحنات المستوردة التي تأتي من الموانئ في النهاية المنافسة بتخدم المستهلك غير إنها استنزاف للموارد الدولارية والأرز المحلي موجود ومتوافر وكلنا نعلم أن حجم الإنتاج من الأرز يكفي ويزيد عن الاستهلاك وكل ما يحتاجه هو ضبط المنظومة بشكل جيد عشان الشركات اللي زينا الملتزمة بالمنظومة تقدر تلبي احتياجات السوق'.

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً
عاجل
عاجل
حقيقة إطلاق أول مذيعة بالذكاء الاصطناعي في التلفزيون المصري