اعلان

متحدث الكهرباء: "الأسر اللي حولت عداد بكارت وفرت ثلث قيمة الفواتير"

عداد بكارت مسبق الدفع
عداد بكارت مسبق الدفع

قال الدكتور أيمن حمزة ، المتحدث باسم وزارة الكهرباء، إنه يجب على المواطنين إدراك ثقافة ترشيد استهلاك الكهرباء، ومن الهام متابعة كل شخص الاستهلاك في العداد.

وأضاف 'حمزة'، في تصريحات تلفزيونية، لفضائية 'etc' اليوم الأربعاء، أن ترشيد استخدام الكهرباء وخلافه فيما أحتاجه بدون إسراف وفيما يعود على الأسرة بالنفع، متابعًا: 'اي جهاز متوصل للكهرباء لا استخدمة افصلة عن الكهرباء فوراً لترشيد فاتورة الكهرباء'.

وأكمل: 'اي جهاز فيه تكييف ولا احتاجه افصله فورا لترشيد الكهرباء وخاصة الدفايات الكهربائية والتي تسحب كهرباء كثيرة للغاية فى جميع المنازل ، فضلًا عن إطفاء جميع اللمبات الليد وغيرها في المنازل، كذلك المكواة لأنها بتسحب كهرباء بشكل كبير للغاية ولابد من خفض استهلاكها بشكل كبير وفصلها من مصدر الكهرباء'.

طرق ترشيد استهلاك الكهرباء

وأكد، أن ترشيد الإنارة أحد البنود، بخلاف ترشيد استخدام المكيفات والإنارة داخل وخارج المباني الحكومية، والإنارة في الميادين العامة، مضيفًا: 'مش معنى الترشيد إننا متستخدمش كهرباء، وإنما الاستخدام بما يعود على المواطن بالنفع وفيما يحتاجه، كل درجة تقل عن 25 في المكيف ترفع الاستهلاك بدرجة كبيرة، والصيانة الدورية لتلك الأجهزة مهمة'.

وتابع: 'اللي حولو عداد بكارت وفروا تلت قيمة الفواتير التي كانوا بيدفعوها في العدادات القديمة، العداد اللي بالكارت يساعد على التحكم في الاستهلاك واللي عنده عداد كهرباء قديم ياخد صورة كل يومين ويقارن فروق الأرقام في القراءة'.

ووجه متحدث الكهرباء نصيحة للمواطنين، قائلًا: 'أنصح مستخدمين اي جهاز كهربائي انا مش محتاجه اشيله من مصدر الكهرباء لأنه بيسرق كهرباء حتى لو جزء بسيط، ويمنع أي ضرر زي حدوث ماس الكهربائي، خاصة الدفايات ممكن تعمل مشكلة كبيرة'.

وأردف: 'اي جهاز زي غلاية المياه والفرن الكهربائي والميكروويف لازم أخلي بالي منه لأنه يستهلك كهرباء كبيرة ومفيش داعي لتشغيل السخان الكهربائي لمدة طويلة، وممكن الاعتماد على انارة الشمس الطبيعية في إنارة المنزل، ولو مش متواجد في المكان بليل اطفي النور'.

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً
عاجل
عاجل
حقيقة اختطاف طفل وتعذيبه داخل قسم شرطة بالقاهرة