حقن الفراخ بالمياه لزيادة وزنها إلى الضعف.. تاجر دواجن: خافوا على عيالكم من "البزامة" (فيديو)

حقن الدواجن بالمياة
حقن الدواجن بالمياة

لم تكتفي الأسر الأكتواء بنار الأسعار والبحث يوميًا عن الأسعار الجديدة للدواجن والبانية وغيرها من المنتجات، من أجل المحاولة إرضاء وإشباع ذاتها بتناول وجبة جيدة من الطعام، حتى تتلقى صدمة وكارثة أخرى تزيد معاناتهم المالية والجسدية أضعاف مضاعفه.

من الطبيعي ذهاب المواطنين لشراء الدواجن من المجازر ومحلات ذبح الفراخ في أي مكان، لكن الصدمة الكبرى هي شراء منتج مذبوح ومغشوش يتم حقنه بالمياه، لتزيد قيمته وسعره عن الحقيقي الذي ارتفع مسبقًا حوالي 150%.

ونشر تاجر دواجن يدعى 'وائل صبري'، مقطع فيديو مصور عبر حسابه الشخصي بموقع التواصل الاجتماعي 'فيسبوك'، يظهر فيه الوسائل التي يستخدمها بعض التجار في مجازر الدواجن لغش المواطنين وبيع لهم منتجات غير أدمية بأسعار مرتفعة للغاية.

وقال 'وائل صبري' في الفيديو': 'احنا النهاردة في مصيبة وكارثة جديدة مع الفراخ الصحيحة اللي فيها عضم كتير، في اختراع اسمه البزامة حتة حديدة كدة متوسطة مربوطة بخرطوم مياه ضغط عالي، يستخدم في حقن الفراخ من أجل زيادة وزن الفرخة وتحقيق مكاسب أكبر'.

زيادة وزن الدواجن بحقن المياه

وأضاف، قائلًا: 'ميزان الفرخة حوالي  كيلو و40 جرامًا، وبعد كدا بيتم تركيب البزاما في كذا مكان في الفرخة، على تزيد المياه فيها اللي مش بتطلع خالصة وبعدين بيتم وضع الفرخة في مياه تلج وكربوناتو ونشا من أجل زيادة وزنها أكثر وسد مسام أنسجة الدواجن المفتوحة'.

وقام وائل صبري بعملية حقن دجاجة في الصدر والورك، وكان وزنها قبل هذه العملية كيلو و40 جرامًا، ثم ظهرت الكارثة وهي زيادة وزن الدجاجة حوالي 400 جرام عبارة عن مياه داخل الأنسجة، معقبًا: 'الموضوع دا بيحصل في الفراخ والبانية والشيش طاووق'.

ووجه مقدم الفيديو نصيحة للمواطنين قائلًا: 'اية المطلوب وانتي بتشتري فراخ أقعد قدام بتاع الفراخ وشوف الفرخة وهي بتتدبح وقوله عايز اشوف الحاجة وهي بتدبح قدامي، في ناس كتير عايزة تكسب، البزاما دي بتدخل لأشخاص آلاف الجنيهات في اليوم، وكيلو البانية ممكن يزيد 500 جنيه بسبب المياه'.

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً
عاجل
عاجل
الرئيس السيسي ورئيس دولة الأمارات يشهدان حفل تخرج طلبة الكليات العسكرية (بث مباشر)