اعلان

الرئيس السيسي: ميصحش يهرب لاعب من عندنا

الرئيس عبد الفتاح السيسي
الرئيس عبد الفتاح السيسي

قال الرئيس عبدالفتاح السيسي، إن أفكار إدارة مراكز الشباب والنوادي لا قبل لنا بها، ولابد من بحث صيغة مالية أخرى، للتعامل معاها ورفع كفاءة 4 آلاف مركز شباب.

ووجه 'السيسي'، في كلمة في جلسة بناء الإنسان ضمن فعاليات يوم الاحتفال بتفوق جامعات مصر، المذاع على فضائية 'اكسترا نيوز'، اليوم الثلاثاء، خلال حديثه لوزير الشباب أشرف صبحي قائلًا: 'لو المراكز دي مش هتغطي إنفاقها هترجع مرة تاني لأن الدولة مش هتقدر كل شوية تدخل تعمل تكلفة مالية ضخمة جدًا لهذا العدد لاستعادة كفاءته مرة تانية'.

جوائز الشباب والرياضة

وأكد أن الجوائز المقدمة لأبطالنا الرياضيين تعبر عن تقديرنا لهم، ويجب تسويق الجهد المبذول الذي تقوم به الوزارات لإظهار اهتمام الدولة بالقطاع المختلفة الجهد المبذول.

أكمل الرئيس: 'أتمني إن كل ولادنا وبناتنا يبقوا أحسن حاجة في كل حاجة.. المواضيع دي تمثل نقطة مش طيبة في نسيج الجهد اللى بتبذلوه.. في كل الجوايز اللي كانت تقدم لكل أبطالنا الحاصلين على بطولات رقم لا يعبر عن تقديرنا ليه.. هما يستحقوا اكبر من كده بكتير.. لكن الرقم مش متواضع قوي'.

وتابع: 'من المهم ان يعرف الناس ان الدولة مهتمة بأبنها من الشباب وحريصة عليهم وخصوصا ابطالنا الرياضيين، ميصحش يتقال أن في لاعب من عندنا مشي عشان وقع مننا او مش قادرين، طب هو عشمان شوية اعمل ايه هسيبه يعني'.

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً