اعلان

أحمد موسى: نستورد مسامير فقط بـ20 مليون دولار سنويا (فيديو)

أحمد موسى
أحمد موسى
كتب : أهل مصر

انتقد الإعلامي أحمد موسى، فاتورة الاستيراد في مصر، مشيرا إلى أن السياسة الاستيرادية تسمح بجلب أنواع من السلع لها مثيل لها في مصر.

وأوضح موسى خلال حلقة الليلة من برنامج على مسئوليتي، المذاع على قناة صدى البلد، أن مصر يوجد على أرضها 177 مصنعًا للدواء، ومع ذلك يتم استيراد أدوية بـ4.5 مليار دولار، معلقا: 'المفروض نصدر بالرقم دا مش نستورد به'.وأضاف موسى: 'استوردنا ورق بـ650 مليون دولار، في حين أن هناك 3 مصانع ورق لدينا، كما نستورد مسامير فقط بـ20 مليون دولار'، معلقا: 'مش عاوزكم تضحكوا، لكن تتعجبوا من هنا لميناء السخنة، عشان دا هيكون أكبر ميناء، وبعدين يعني معنديش مصنع ينتج مسامير، إحنا أولى بالفلوس دي نجيب بيها حاجة مفيدة'.

الدولارات ضاعت

وقال: 'كنا بلد زراعية وفجأة قل الإنتاج وتم البناء على الأرض وامتلأت خرسانة، عشان نستورد كل حاجة جاهزة لحد ما ضاعت الدولارات اللي عندنا، معلقا 'تعرفوا أن الدولارات ضاعت ولا لأ'.

وأكد أن حجم العائد من التصدير الصناعي 5 مليارات دولار فقط، رغم أن قيمة الصادرات 35 مليار دولار ولكن المكون المستورد منها تبلغ قيمته 30 مليار دولار.

وواصل الإعلامي أحمد موسى، أنه لا بد من توطين الصناعة مثل ما تقوم به وزارة النقل، من إنتاج عربات وقضبان السكة الحديد، وتصنيعها بالكامل لتكون فرص استثمارية حقيقية.

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً