اعلان

"ثورة فيسبوكية" على وزارة الداخلية عقب تفجيري طنطا والإسكندرية

وزارة الداخلية

نشر عدد من نشطاء شبكة التواصل الاجتماعي صورا للعمليات الإرهابية الخسيسة، التي وقعت صباح اليوم الأحد، وراح ضحيتها العشرات من الأخوة الأقباط وذلك إثر انفجار عبوة ناسفة داخل كنيسة مار جرجس بمدينة طنطا بمحافظة الغربية وكذلك في إسكندرية.

وناشد النشطاء رئيس الجمهورية والحكومة، سرعة ضبط الجناة والقصاص منهم وإعدامهم في ميدان عام ليكونوا عبرة لغيرهم حسب ما جاء في التعليقات.

ويرى النشطاء أن تقصير وزارة الداخلية تسبب في هذا الحادث بسبب عدم تأمين الكنائس؛ حيث قالت مريم حنا: "ياريت ياريت ياريت متتنفخوش علشان الظابط المحترم اللي مات في إسكندرية، لإن هو اللي محترم مش انتم ولا رؤسائكم، وكنيسة طنطا تشهد بتخاذلكم أو تواطئكم الله أعلم من كام يوم يلاقوا في الكنيسة قنبلة والنهاردة تتفجر عادي جدا ولا أي اندهاش طيب كنتم فين وهل فيه مسئول في طنطا هيتحاكم ولا كالعادة هتجيبولنا رأس وتقولولنا دي رأس الإرهابي!".

وقال "عمرو أيوب": "تانى ومليون تاني لازم ترصدوا المواقع والصفحات المحرضة وتعتقلوا كل متابعيها وانسوا حقوق إﻹنسان واعتقلو كل الشيوخ أصحاب الفتاوى التحريضية؛ مفيش حقوق إنسان، الأمن القومي أهم من أى كلب إرهابى محرض".

إقرأ أيضاً
WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً
عاجل
عاجل
استقرار سعر الدولار اليوم السبت 27 أبريل 2024 في البنوك والسوق السوداء