المشرف العام على التحرير داليا عماد
اعلان

تعرض المخرج شريف مندور لأزمة صحية شديدة

أهل مصر
شريف مندور
شريف مندور

كشف المخرج شريف مندور عن تعرضه لأزمة صحية، بدأت منذ شهرين بحساسية في صدره وأوضح أنه يصاب بها في كل عام، بالإضافة إلى أنه يعاني من فيروس كورونا حتى وقتنا الحالي، بعد إصابته بالتهاب رئوي شديد.

وكتب شريف مندور، عبر حسابه الرسمي بموقع "فيسبوك": "الحمد لله على كل حاجة، مش متعود اشتكي أو أقول عن تعب أو مشاكل، لكن النهاردة عدوا شهرين بالتمام والكمال، وأنا بمر بأصعب أزمة صحية عدت علي في حياتي".

وتابع شريف:"بدأت بالحساسية الصدرية الموسمية اللي متعود عليها سنويا، وبعدين إصابة بأصعب وأعنف أنواع الكورونا، و تنتهي الكورونا وتعمل التهاب رئوي حاد شكله مطول شوية، كله هيعدي بإذن الله، لكن اللي صعبان عليا إني مش بشوف مسلسلات و اللي بيحسسني برمضان هو الصيام و الأكل".

شريف مندور

واختتم شريف مندور: "أنا مش هصوم السنة دي ولسة مش بدوق، غير أن طعم كل الأكل لسة متغير بشدة، يعني مش هستمتع بما لذ و طاب في أول فترة في رمضان، لكن برضه رمضان كريم، كل سنة وعيلتي و أصحابي وكل الناس طيبين و ربنا يعيد رمضان عليكم وعلينا بالخير و اليمن والبركات".

جدير بالذكر أن شريف مندور بدأ حياته الفنية كمساعد مخرج في برامج الأطفال بالتلفزيون المصري، وبعدها عمل كمساعد مخرج مع عدة مخرجين منهم الراحل يوسف شاهين، وفي عام 1999 قام مندور بإخراج أول أعماله المسلسل الكوميدي (وأنت عامل إيه) للممثلين الشباب في ذلك الوقت محمد هنيدى وعلاء ولي الدين وعلاء مرسي.

وتحول شريف مندور للسينما من خلال أول أفلامه (هو فيه إيه)، من بطولة أحمد آدم ومحمد فؤاد، كما أنتج مندور عدة أفلام منها فيلم (عين شمس) للمخرج إبراهيم البطوط.

عاجل
عاجل
بدء تطبيق مواعيد غلق كافة المحال التجارية والمقاهي والمطاعم والمسارح والنوادى