اعلان

بسمة وهبة تعلن التنازل عن راتبها 3 أشهر لصالح الدولة المصرية

بسمة وهبة
بسمة وهبة

كشفت الإعلامية بسمة وهبة خلال برنامجها '90 دقيقة' عن نيتها في التنازل عن راتبها لمدة 3 أشهر، ووجهت الحديث للصحفيين والإعلاميين الكبار قائلة: 'لازم نعمل مبادرة الإعلاميين ميصحش يا جماعة، الإعلاميين بياخدوا رواتب كويسة، ما يتنازلوا للدولة والشعب والناس الغلابة اللي محتاجة، ونسميها ادعم بلدك!'.

وأضافت بسمة وهبة: 'الإعلاميين بياخدوا مرتبات كويسة ولازم يدعموا الدولة والشعب، تعالوا على نفسكم شهر، حتى لو هتتنازلوا عن جزء من مرتبكم، صندوق تحيا مصر موجود، أتمنى إطلاق مبادرة تشمل الإعلاميين حتى يتبرعوا بمرتباتهم لصالح الدولة المصرية، وأشكر أستاذ محمد الباز لأنه بدأ بهذه المبادرة'.

وتابعت: 'هذا السلوك يجعلنا قدوة للناس، وسيتبرع آخرون لصالح بلدهم، وهذا موقف إيجابي، السفراء والوزراء يمكنهم التبرع أيضا، لأن رواتبهم جيدة، تنازلوا عن جزء من رواتبكم، أيضا، أعضاء البرلمان ومجلس الشيوخ يجب أن يساعدوا الدولة المصرية'.

بسمة وهبة

بسمة وهبة

بسمة وهبة تهاجم منتقدى الشعراوي

وهاجمت مؤخرًا الإعلامية بسمة وهبة منتقدى الشيخ الشعرواي قائلة : 'لحد هنا واستوب التزموا الأدب، متجرحوش مشاعر المصريين، عايزين تعملوا تريند يبقى بعيد عن رموز الدين، الشعراوي هيفضل رمز حتى قيام الساعة'.

وأضافت: 'بيجمعوا للشعراوي مقطتعات من برامجه، وبيجيبوا غلطات وبيحاولوا يكونوا رأي خاطئ عنه، عشان يكوّن رأي عام ضده.. لكن تاريخ الشعراوي يشهد أنه وقف ضد الفكر التكفيري وضد المخربين، في حقبة من حقبات الزمان'.

وتابعت بسمة وهبة: 'برودة الجو أثرت على وعي اللا مثقفين، بنتمنى الحملة الشرسة من المحسوبين على الثقافة والنقد تنتهي، لأننا فوجئنا بالنقد على رمز يعرفه العالم الإسلامي كله، الشعراوي كان فلتة من فلتات العصر، النهاردة بيتنبش في القبور، وبيحاول النبش وعدم الترحم على الميت'.

واختتمت بسمة وهبة: 'مَن أنتم؟!.. أنتم مين عشان تهاجموا الشيخ الشعراوي، أين تاريخكم، أين سيرتكم، أين مؤلفاتكم، ابتعدوا عن علماء الأزهر، ابعدوا عن الشعراوي والغزالي، وبعد كدا نرجع نقول شبابنا في أحضان السلفيين والدواعش ليه؟، الأزهر دا شهادة الضمان.. واحد مات بقاله 25 سنة بتتكلم عنه النهاردة ليه؟ ما تترحم عليه، مش هسمح لحد يغلط في رموز الدين.. عيب'.

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً