اعلان

نشوى مصطفى عن انقطاع الكهرباء وغلاء البنزين: لأ اقطع 12 ساعة كمان (فيديو)

الفنانة نشوى مصطفى
الفنانة نشوى مصطفى
كتب : منة حسين

احتلت الفنانة نشوى مصطفى محركات البحث على 'جوجل' وتصدرت الترند خلال الساعات الماضية بعد تصريحاتها عن غلاء أسعار البنزين وانقطاع الكهرباء بشكل يومي ومستمر.

وتحدثت نشوى مصطفى في حلقة جديدة من برنامجها «بنت البلد»، عن هذه الأزمة التي تمر بيها مصر، ووجهت رسالة للمصريين تدعوهم للصبر على ارتفاع سعر البنزين وقطع الكهرباء.

وقالت نشوى مصطفى: «البنزين زاد لما العدو منع عنك تصدير الطاقة علشان يكسرك، المفروض أنت تقوله مش عاوز.. إيه يعني الكهرباء تقطع ساعتين تلاتة في اليوم، لأ اقطع 12 ساعة في اليوم بس أنا فوق العدو مش هيكسرني ومش هيذلني».

وواصلت نشوى مصطفى كلامها: «الناس اللي بيقولوا الكهربا قاطعة بدال الساعة ساعتين، حتى لو قطعت 24 ساعة بس تبقى في بيتك متأمن مفيش عدو بره واقف ممكن يدخل يغتصب بنتك ومراتك ووالدتك، فالحمد لله نستحمل إحنا صحاب البلد دي ويا رب أحميها وأحرسها».

أسعار البنزين

كشفت مصادر بشركات تطبيقات النقل الذكي التشاركي، أن عملية رفع سعر البنزين سيؤثر على تسعير الخدمة خصوصا في ظل اعتماد أغلب سيارات الخدمة على البنزين في عملية التسيير، وذلك بعد قرار لجنة التسعير التلقائى للمنتجات البترولية.وقالت المصادر في تصريح خاص لـ'أهل مصر' إنه سيتم رفع تكلفة رحلات التطبيقات بكافة أنواعها وفئاتها بنفس نسبة رفع سعر البنزين، والتي قد تتراوح بين 10% - 15%.

وتعمل في مصر عدد من شركات تطبيقات النقل التشاركي مثل اوبر واندرايف وكريم ودي دي ووصلني وسويفل.

يذكر أن لجنة التسعير التلقائى للمنتجات البترولية المعنية بمتابعة وتنفيذ آليات تطبيق التسعير التلقائى للمنتجات البترولية بشكل ربع سنوى قررت التوصية بتعديل الأسعار الحالية السائدة فى السوق المحلى حيث تم تعديل سعر بيع منتجات البنزين بأنواعه الثلاثة إعتباراً من الساعة الثامنة صباح يوم 03 / 11 / 2023 لتصبح كالآتى:

WhatsApp
Telegram
عاجل
عاجل
بث مباشر مباراة الزمالك ودريمز الغاني في نصف نهائي الكونفدرالية (لحظة بلحظة) | ليلة الحسم