شيلوا الدين من المعادلة.. اليوتيوبر شريف جابر: المجتمع هو اللي صح

اليوتيوبر شريف جابر
اليوتيوبر شريف جابر
كتب : أهل مصر

نشر اليوتيوبر شريف جابر، عبر صفحته على فيسبوك، تعليقا على قرار منع ظهوره على منصات التواصل الاجتماعي المختلفة، لنشره الإلحاد وتطاوله على الذات الإلهية في منشوراته، وفق الحكم الذي أصدرته محكمة القضاء الإداري، اليوم الخميس.

وقال شريف جابر عبر صفحته الشخصية على فيسبوك: 'هو مفيش غيري؟ طب أعمل إيه عشان تنسوني؟ الهيئة أكدت في تقريرها أن حجب القناة الخاصة باليوتيوبر قد يترتب عليه خسائر تتجاوز مئات الملايين من الجنيهات، لكن حفظ الدين أهم.. طيب يعني ما هو الـURL ممكن يتغير بعدها، ثم إن مصر أهم من كدا بكتير.. إحنا مش أفغانستان عشان نحجب قناة واحد بيطلب من الناس تفكر.. أنا مش مصدق القرار ده، ولا قادر أعقله، لأن من حق كل واحد يعبر عن فكره حتى لو معندوش دين'.

ألفاظ خارجة في سياق الكوميديا

وأضاف اليوتيوبر شريف جابر: 'ما كنتم حجبتوا كل القنوات والصفحات الإخوانية اللي بتعادي الدولة، أنا بعمل فيديوهين في السنة، يا جماعة أنا أبسط من كدا صدقوني، أتحدى حد يجيبلي بوست واحد تطاولت فيه على الله، أو الدين أو أي حاجة من دي'.

وتابع: 'طوال السنين اللي بعمل فيها فيديوهات كنت محترم ومؤدب زي الطالب الشاطر في فصل كله مشاغبين، وكل الفيديوهات اللي عملتها دي مقولتش فيها غير تقريبا 3 مرات ألفاظ خارجة، وكانت في سياق الكوميديا، وأنا مؤمن إن الكوميديا المفروض ميكونش ليها خطوط'.

وأتم اليوتيوبر شريف جابر بالقول: 'أنا عارف إن نقد الدين مخليكم تشوفوني إبليس بس دا تشخيص ظالم.. دا كُره.. والكُره بيعمي الإنسان عن إنه يكون محايد، شيلوا الدين من المعادلة، محدش من اللي بيكرهني هيلاقي سبب يكرهني عليه، ثم إني قلتلكم خلاص مش هعمل فيديوهات عن الدين تاني، أنا الحمد لله تبت.. قضايا السجن ضدي فهمتني إن تفكيري كان غلط والمجتمع هو اللي صح'.

حكم حجب وحظر اليوتيوبر شريف جابر

وقضت محكمة القضاء الإداري بحجب وخظر اليوتيوبر شريف جابر، على منصات التواصل الاجتماعي، لنشره الإلحاد، وتطاوله على الذات الإلهية في منشوراته.

صدر الحكم برئاسة المستشار محمد الطاهر حنفي السيد، نائب رئيس مجلس الدولة، وعضوية المستشارين فتحي محمد السيد هلال، نائب رئيس مجلس الدولة، والمستشار محمد مختار محمد عبد الوهاب، نائب رئيس مجلس الدولة.

وكشفت حيثيات الحكم في الدعوى رقم 15689 لسنة 78 قضائية، عن صناعة اليوتيوبر شريف جابر مجموعة من الفيديوهات، التي يزدري فيها الدينين الإسلامي والمسيحي، ويحض على الكراهية ونشر الأفكار الإلحادية.

وكلفت هيئة المحكمة المجلس الأعلى لتنظيم الإعلام بحجب القناة الخاصة بالمتهم من على موقع يوتيوب، وجميع مواقع التواصل الاجتماعي الأخرى.

وكانت هيئة المفوضية بمجلس الدولة، برئاسة المستشار ممدوح منصور عبد الرسول أبو النور، نائب رئيس مجلس الدولة، أودعت تقريرها بشأن القضية ذاتها، وأوصت بحجب قنوات ومواقع التواصل الاجتماعي التي يظهر فيها اليوتيوبر شريف جابر.

WhatsApp
Telegram