اعلان
اعلان

مستوردو "شي إن" يتركون بضائعهم على رصيف ميناء سفاجا بحجة ارتفاع الجمارك

منتجان "شي إن" ملقاة على رصيف ميناء سفاجا
منتجان "شي إن" ملقاة على رصيف ميناء سفاجا

تداولت العديد من الصفحات على موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك، صورًا لشحنات خاصة بشركة 'شي إن SHEIN'، العالمية الرائدة في التسوق الإلكتروني، قادمة من الصين، عبر ميناء سفاجا، قد تم مصادرتها بسبب المبالغة في تقدير رسوم الجمارك، ما دفع المستوردون لإلقاء البضاعة المستوردة على رصيف الميناء، وفقًا لما هو مُتداول.

إلقاء منتجات 'شي إن'

إلقاء بضائع "شي إن" على رصيف ميناء سفاجا

وأثارت الصور المتداولة حالة من الجدل والاستياء خلال الساعات الماضية، وكتبت إحدى الصفحات: 'دي شحنات شي إن كانت جاية من الصين رايحة على مصر، وصلت مصر اتصادرت في المينا والشحنات كلها زي ما انت شايف كدا بسبب فرض جمارك عالية وضرايب بعد وصول الشحنات على الناس اللي بتشتغل في شي إن، الناس رفضت تدفع كمية المبالغ دي وشقاهم راح وقرروا يسيبوا الشحنات ميستلمهوش'.

وكتبت أخرى: 'الله يعوض على كل بنت كان ليها شغل في شي إن، للناس اللى مش فاهمة الموضوع.. أوردرات اتفتحت في ميناء سفاجا والكراتين اتقطعت وطلعت من الأكياس وهتتباع بالكيلو لبتوع البالة لأن أصحاب البضاعة تم فرض جمارك عالية عليها فاصحابها سابوها'.

إلقاء منتجات 'شي إن'

فيما أكدت إحدى المستوردات، أنه يوجد مشكلات هذه الفترة بشأن شحنات شركة 'شي إن' بالجمارك، قائلة: 'شي إن الفترة دي في مشاكل في الجمارك فمش هنخاطر بشغل وناخد حجوزات على الفاضي'.

من جانب آخر، نفت بعض الصفحات صحة المنشورات المتداولة مدّعية أن الهدف منها هو الترويج لبيع الملابس المستعملة 'البالة'، وكتبت إحدى الصفحات: 'ترويج لبيع البالة من تحت لتحت، بالمناسبة البالة دي اللبس اللي ملبوس قبل كدا 20 مرة ومش مغسول وممكن يكون كان ملبوس من حد عنده مرض جلدي والكيلو بيتجاب بـ160 جنيه في الجملة وبيتباعلكم بـ400 لـ750 في القطاعي يعني هيتضحك عليكم.. اللي بتطلب من شي إن تكمل طلبات ومفيش حاجة من الكلام ده حصل'.

هذا ولم يتسن لـ'أهل مصر' حتى الآن التأكد من صحة وحقيقة الصور المتداولة التي انتشرت عبر صفحات التواصل الاجتماعي.

إلقاء منتجات 'شي إن'

إلقاء منتجات 'شي إن'

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً
عاجل
عاجل
زلزال بقوة 5.7 ريختر يضرب جنوب اليونان