اعلان

«البيت مخدش ربع ساعة ووقع».. أحد أقارب الضحايا تكشف مفاجآت قبل انهيار عقار المحلة (فيديو)

أحد أفراد أسرة ضحايا عقار المحلة المنهار
أحد أفراد أسرة ضحايا عقار المحلة المنهار

عثرت قوات الإنقاذ السريع، بمحافظة الغربية، منذ قليل، على جثة رابعة أسفل أنقاض عقار المحلة المنهار، ليصبح المجموع 4 جثث و3 إصابات.

وتحدثت  لـ موقع وجريدة 'أهل مصر' أحدى أفراد أسرة ضحايا العقار المنهار وشاهدة على الواقعة، من موقع الحادث، وقالت: 'ضحايا العقار 4 أخويا وزوجته وزوجة أخيها الثاني وابنتها طالبة في الفصل الأول الثانوي'.

وأضافت: 'إحنا عايشين في بيت عائلة، وأنا قاعدة قدام البيت في الشارع، لقيته بيطقق وفي صوت طرقة، قالوا البيت بيقع أنا قاعدة مش قادرة أقوم واحد شدني قومني في ثواني البيت وقع وعنينا غمضت مش شايفة، البيت مكملش ربع ساعة ووقع'.

وتابعت: 'البيت بقاله 51 سنة ومكنش فيه مشاكل، جزء منه وقع والجزء التاني موقعش، أنا مش دريانة بنفسي ولا مستوعبة اللي حصل وعندي ذهور، أخويا كان بيكلمني داخل العمارة يجيب عياله مفيش ربع ساعة والعمارة وقعت ومات، جزء من البيت وقع والتاني على وشك الانهيار، المفروض نلحقه لأن البيت لما وقع أثر على بيوت تانية في محيط السكان المفروض نلحق السكان فيهم'.

وكانت قوات الإنقاذ السرية بمحافظة الغربية، انتشلت اليوم، 3 جثث و3 مصابين، من أسفل أنقاض العقار المنهار بمدينة المحلة الكبرى، وذلك خلال عمليات البحث عن الضحايا و ناجي.

ورد إخطار لمدير أمن الغربية من نقطة شرطة النجدة يفيد بسقوط عقار مكون من 5 طوابق على قاطنيه، بمنطقة كوبرى الرباط بمدينة المحلة الكبرى.

على الفور تم الدفع بسيارات الحماية المدنية والإسعاف لمكان الحادث وتبين سقوط العقار على سكانه، فى الساعات الأولى من صباح اليوم ، وجاري انتشال الضحايا والمصابين، وتحرير محضر بالواقعة وتولت النيابة العامة لمباشرة التحقيق.

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً
عاجل
عاجل
بث مباشر مباراة المنتخب الأولمبي وأوزبكستان (1-0) في أولمبياد باريس (لحظة بلحظة) | استراحة