هفضحك وابعت صورك لمراتك.. رحلة ابتزاز وتهديد مذيع على يد يوتيوبر بالقاهرة

ابتزاز- أرشيفية
ابتزاز- أرشيفية

حكم نهائي أصدرته محكمة جنح مستأنف القاهرة الجديدة، اليوم الأحد، بحبس اليوتيوبر أكرم سلام سنة مع الإيقاف بعد قبول استئنافه على الحكم الصادر من محكمة أول درجة بحبسه 3 سنوات، في القضية المتهم فيها بابتزاز مذيع شهير والتعدي عليه بالسب والقذف.

أقوال المذيع المجني عليه

شرح المذيع المجني عليه أمام النيابة العامة قائلًا: «اللي حصل إني من حوالي سنة ونصف كنت على علاقة صداقة مع سيدة من دولة عربية تدعى دينا.م، وكان بيننا مراسلات ومحادثات تحتوي على صور مخلة خاصة بيا، لكن من حوالي شهر بطلنا نتكلم بعد زواجي من زوجتي الإعلامية بإحدى القنوات، وبعدها بدأت تجيلي رسائل من اليوتيوبر ده بيهددني ويطلب مني فلوس وصلت لنصف مليون جنيه».

ابتزاز وتهديد

وأضاف المذيع: من حوالي عشرين يوم، فوجئت بأن دينا نزلت مصر وعرفت إنها راحت للمحامي بتاعي، وبعتتله الصور الفاضحة اللي أنا كنت باعتها ليها والفيديوهات، وقبل ما تعمل كده لقيتها بتهددني على الواتساب الخاص بيا إني لو مدفعتش 260 ألف جنيه هتفضحني.

وتابع موضحا في أقواله أمام النيابة «عدى كام يوم وبعدها جاتلي رسايل على الواتساب من أكرم بيهددني فيها، وبيساومني وبيبتزني وبيقولي لو مدفعتش للست 260 ألف جنيه هفضحك وهنشر فيديوهاتك وصورك، وهخلي مصر كلها تضحك عليك».

حكم بحبس اليوتيوبر 3 سنوات

وأشارت التحقيقات إلى أن السيدة العربية توجهت إلى اليوتيوبر وطلبت منه المساعدة حتى تعود علاقتها مع المذيع، فاستغل اليوتيوبر ذلك وأرسل رسائل تهديد وابتزاز إلى المذيع طالبا منه دفع مبالغ مالية نظير عدم الإفصاح عن علاقته لزوجته الحالية.

أحالت النيابة العامة اليوتيوبر المتهم، بعد القبض عليه، إلى محكمة جنح القاهرة الجديدة التي أصدرت حكما بحبسه 3 سنوات، فتقدم الأخير باستئناف على الحكم الصادر، وأصدرت المحكمة حكمها المتقدم.

WhatsApp
Telegram