اعلان
اعلان

الرئيس السيسي يوجه بإنشاء صندوق لصيانة مباني الأسمرات وبشائر الخير

محور التعمير بالإسكندرية
محور التعمير بالإسكندرية

تحدث الرئيس عبدالفتاح السيسي، عن مشروعات الإسكان مثل 'بشاير الخير'، و'الأسمرات'، و'أهالينا'، قائلا: 'بنتكلم إسكان زي بشاير وأسمرات.. المحافظين اللي عندهم المساكن دي.. بتاخدوا رقم للإيجار من السكان علشان الصيانة وللمواطنين اللي موجودين في السكن ده'.

جانب من اللقاء

إنشاء صندوق لصيانة مباني الأسمرات وبشائر الخير

وأضاف الرئيس السيسي، خلال كلمته اليوم في افتتاح محور التعمير بالإسكندرية: 'السكن اللي موجود ده قيمته لو إيجار قد الرقم 5 – 6 مرات... يعنى عاوز أقولكم ... انتوا المحافظة اللي نطاقها مساكن بالطريقة دى من فضلكم... لازم نعمل صندوق لصيانة هذه المباني... والفلوس دي محدش يقربلها ... لها مصارف محددة... علشان تفضل العمارة كده شكلها كده وكويسة ... وصيانة المصاعد... مفيش كلام ده'.

وتابع الرئيس السيسي: 'لازم يكون للمناطق دي صندوق وقيادة تسيطر عليها وتدير شئونها والكلام بالتنسيق مع المحافظة والجمعيات الأهلية'.

مميزات افتتاح محور التعمير بالإسكندرية

يذكر أن السفير بسام راضي المتحدث الرسمي لرئاسة الجمهورية، أوضح أن محور التعمير الجديد يعتبر اضافة ونقلة نوعية ضخمة من شأنه أن يفتح آفاق تنموية جديدة لمنطقة غرب محافظة الإسكندرية بكاملها ويزيد من حيزها العمراني، ويربط ميناء الدخيلة بالطريق الصحراوي والطريق الدولي الساحلي ومدينة برج العرب، وليصبح شرياناً تنموياً حيوياً لربط الإسكندرية بمدينة العلمين الجديدة عبر الطريق الساحلي.

كما أضاف المتحدث الرسمي، بأن محور التعمير يأتي كخطوة جديدة اضافية في تنفيذ استراتيجية الدولة في إنشاء شبكة الطرق والمحاور على امتداد رقعة الجمهورية، تلك المحاور التي لم تعد تقتصر فقط على تسهيل حركة المرور وانتقال المواطنين، بل أصبحت المحاور المرورية شرايين جديدة للحياة تدعم جهود الامتداد العمراني المنظم، والتجمعات السكنية الحديثة، وتعزز من العوائد الاقتصادية والتجارية، وتوفر فرص عمل، كما تربط المشروعات القومية لتتكامل مع بعضها، وذلك انعكاساً لرؤية تنموية شاملة وفلسفة علمية عميقة نحو البناء والتعمير والتنمية.

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً
عاجل
عاجل
نرفع السعر ولا لا؟.. رغيف الخبز المدعم حائر بين أصحاب المخابز ووزارة التموين