اعلان

السيسى لوزير النقل: "لما نعمل حاجة حديثة متكلفة نغلى الأسعار عشان تعيش.. كله بتمنه" (فيديو)

السيسي يفتتح المرحلة الرابعة بمترو الأنفاق
السيسي يفتتح المرحلة الرابعة بمترو الأنفاق

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي، فى افتتاح المرحلة الرابعة بمترو الأنفاق، إن مشروعات السكك الحديدية والمترو ممولة بقروض، إلا أنه لا أحد يطلب من المواطن سداد هذه القروض أو فوائدها.

وأضاف 'السيسي': 'مش عاوزينكم تسددوا القروض دي أو فوائدها، نريد فقط الحفاظ على كفاءة هذا المرفق ليقدم للمواطن خدمة تليق به'.

وتابع: 'مش الناس كانت بتتحرك من غير اللي بنفتتحه النهاردة حتى لو بمعاناة وإنفاق أكبر، طب لما أعمل حاجة حديثة تريح المواطن وتساعده وتليق به، متقوليش بقى متغليش، التكلفة لازم تكون مظبوطة يا كامل عشان نقدر نعيش، كل حاجة بتمنها.'

السيسي يفتتح المرحلة الرابعة بمترو الأنفاق

ويفتتح الرئيس عبد الفتاح السيسي، اليوم المرحلة الرابعة من الخط الثالث لمترو الأنفاق، ويضع حجر الأساس لمحطة عدلي منصور التبادلية التي تعد إحدى المحطات المركزية الكبرى لربط العاصمة الإدارية الجديدة بكافة مدن ومحافظات الجمهورية.

افتتاح محطة عدلى منصور

وصرح السفير بسام راضي المتحدث الرسمي باسم رئاسة الجمهورية، بأن المحطة تضم مجمع نقل متكامل الخدمات ومنطقة تجارية استثمارية على مساحة 15 فدانًا وتربط ما بين شبكة خطوط خمس وسائل نقل مختلفة علي مستوي الجمهورية متمثلة في الخط الثالث لمترو الأنفاق ومسار القطار الكهربائي ومحطة للسكك الحديدية ومحطة للسوبرجيت بالإضافة إلى الأتوبيس السريع BRT والأتوبيس الترددي.

وتبدأ محطات هذه المرحلة من المسافة من ميدان هليوبليس بمصر الجديدة وحتى محطة عدلي منصور بطول 10.5 كم، وعدد 9 محطات، منها 3 محطات نفقية، وهي هيليوبليس وألف مسكن ونادي الشمس، و6 محطات علوية، وهي محطات النزهة وهشام بركات وعمر بن الخطاب وقباء والهايكستب وعدلي منصور.

والمحطات التي من المقرر افتتاحها هي (النزهة 1 - النزهة 2 أو رمز هشام بركات)، ضمن الجزء الثاني من الخط الثالث للمترو، إلى جانب محطات (قباء - عمر بن الخطاب - الهايكستب - عدلي منصور)، ضمن الجزء الثالث من الخط.

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً