اعلان

كرمهم في عيد الأم.. طالب يوزع الورود على العاملات بالأسواق في قنا (فيديو)

طالب يوزع الورود على العاملات بالأسواق في قنا
طالب يوزع الورود على العاملات بالأسواق في قنا

في لافتة إنسانية جميلة وزع طالب ثانوية عامة، اليوم الأحد' الورود على السيدات بالأسواق، في نجع حمادي، شمال محافظة قنا، لإدخال الفرحة في قلوبهم بمناسبة الاحتفال بـ 'عيد الأم'.

وقال مصطفى أنور، طالب في الصف الثاني الثانوي، إن فكرة توزيع الورود على السيدات جاءت له عندما رأي منذ أيام بعضهن يقضون يومهم في البيع والشراء من أجل توفير لقمة العيش لأبنائهم، لذلك انتظر عيد الأم وكرمهم حسب استطاعته بتوزيع الورود عليهن بالشوارع.

وأضاف أنور قائلًا : 'ليه مكرمش أمهات تانية زي ما كرمت أمي، هناك أمهات موجودة حوالينا وبتأثر في حياتنا اليومية، بس مش بنحس بيها أوي بحجة أنه ده شغلهم وأكل عيشهم وخلاص، فيها ايه لما انا احسس الناس دي أنه لولاهم حياتنا ممكن توقف أو تحصل فيها إعاقة، في حاجة معينة الناس دي المفروض تتكرم كل يوم والله كفاية إنهم بيشقو ويشتغلو ويسوقوا لمنتاجاتهم في أي وقت وتحت أي ظرف علشان ياكلو بالحلال'.

وأشار ابن مدينة نجع حمادي، إلى أن السيدات فرحو كثيرًا بالورود رغم بساطتها وفرح أكثر بدعواتهن له، خاصة أن اليوم هو عيد الأم، مبينًا أن قام بالتوزيع عند ميدان الأوقاف، وشارع 30 مارس، وميدان العروسة، ومنطقة بنك القاهرة.

WhatsApp
Telegram