اعلان

غضب طلابي عارم بـ«علوم الإسكندرية».. دكتور جامعي يحصد 60 ألف «لايك» بعد قرار ترقيته.. والطلاب: "حسبي الله ونعم الوكيل"

دكتور جامعي بالإسكندرية يحصد ٦٠ ألف إيموشن غضب من طلبة كليته بعد قرار ترقيته
دكتور جامعي بالإسكندرية يحصد ٦٠ ألف إيموشن غضب من طلبة كليته بعد قرار ترقيته

فى واقعة مثيرة للدهشة، أعرب خلالها الآلاف من خريجى وطلاب كلية العلوم جامعة الإسكندرية، عن غضبهم من ترقية الدكتور محمود مرسي أحمد محمد إلى درجة مدرس مساعد بقسم الكيمياء بكلية العلوم، وذلك بالتفاعل على منشور الترقية عبر الصفحة الرسمية لكلية العلوم جامعة الإسكندرية، ووضع تفاعلات غاضبة، ذلك تعبيرا عن غضبهم الشديد من الدكتور صاحب الترقية.

وأجمع الآلاف من الخريجين والطالبات والطلاب على وضع لايكات 'أغضبنى' على المنشور، فى رسالة جماعية لنقل غضبهم من معاملة الدكتور الجامعى لهم خلال سنوات الدراسة لمن تخرجوا ولمن لازالوا فى الدراسة، حيث وصل عدد من وضعوا إيموشن 'أغضبنى' إلى ما يقرب من 60 ألف شخصا، وذلك خلال ساعات قليلة من نشر المنشور.

وكشف البعض خلال التعليقات، عن أسباب غضبهم من الدكتور الجامعى، من خلال سرد وجيز لبعض المواقف التى جمعتهم مع الدكتور المذكور، ومن بينهم تعليق الطالبة تقول: 'عمري ما انسى رفضك أن ادخل السكشن بالرغم أن قولتلك كنت في المستشفى بجيب علاج لماما وياريتك رفضت وأنا برا الباب دخلتني قدام السكشن كله وحرجتني قدامهم وبعدها مسحت اسمي من الجروب بتاعي ومن السكشن كله لولا دكتور دعاء ربنا يكرمها خدتلي حقي قدام المعمل كله، حسبي الله ونعم الوكيل فيك'.

وعلقت الطالبة دعاء ياسر، قائلة: 'عمري ما هنسي في سنة تانية كان عندي حالة وفاة.. وكنت نفسيا أصلا مدمرة وقتها نقلوا سكاشن الحرية لمحرم والشاطبي وأصلا وقتها مكنتش مركزة وتفكيري ملغبط ولحقت فورم المواعيد قبل ما يقفل بـ10 دقايق وميعاد مش مناسب كمان، وعشان دخلت السكشن متأخر شوية.. كرشني وقالي يلا يا ماما من هنا إلى هو أنا لو شغالة عندك مش هتعاملني كده يا أخي.. حسبي الله ونعم الوكيل'.

ووجهت الطالبة أسماء صلاح، النصيحة للدكتور الجامعى، قائلة: 'ياريت يا دكتور كمية الغضب اللي على البوست تخلي حضرتك تعيد النظر في طريقة تعاملك مع الطلبة وحتى طريقة كلامك.. ألف مبروك ربنا يهديك و ينفع الناس بيك'.

فيما تضامن أشخاص آخرون مع الطلاب والخريجين الذين أبدوا غضبهم من الدكتور الجامعى، لدعمه فى قضيتهم.

فيما لم يتسن لـ'أهل مصر' معرفة حقيقة المنشور والتعليقات من عدمه.

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً
عاجل
عاجل
مواعيد مباريات اليوم الجمعة 3- 5- 2024 والقنوات الناقلة