اعلان

هل متعدد العلاقات غير الشرعية له توبة؟ أمين الفتوى يجيب

الدكتور عمرو الورداني أمين الفتوى بدار الإفتاء المصرية
الدكتور عمرو الورداني أمين الفتوى بدار الإفتاء المصرية

تلقي الدكتور عمرو الورداني، أمين الفتوى بدار الإفتاء، سؤال يقول،" هل يمكن أن نزوج بناتنا إلى شخص متعدد العلاقات غير الشرعية وهل له توبة؟

وقال أمين الفتوى إن التعددية داء، عامل زي المدمن ، هيكمل بيه الأنماط اللي فيها تركيبة نفسية خاصة بتخليه طول الوقت محتاج إن يبقى فيه علاقات كثيرة ومتعددة، يجي في حد يقول لي مثلاً أنا من ناحية الشرعية يجي يقول لي: طب انت هتسد باب التوبة ليه؟ إحنا مسدناش باب التوبة، إحنا بنقول إن الشخص ده هو احتمالات إن هو يرجع عن اللي هو فيه دوت، واحتمالات الانتكاس قليلة، يعني معناها إيه؟ يعني معناها إنكم بتلوثون إنساناً وبـ"تسموه" أبداً، فباب التوبة مفتوح. بس هو عشان يعمل ده.

وأضاف الورداني خلال حلقة برنامج "مع الناس"، المذاع على فضائية "الناس": طب متعدد العلاقات يعمل إيه عشان أنتم ترضوا بيه؟ تزوجوه بناتكم ولا؟ قلت له: حاجة سهلة، يروح ببساطة يحصل على تجليات قوله تعالى: "فاسألوا أهل الذكر إن كنتم لا تعلمون"، يروح أول حاجة يصارح نفسه ويكون راجلاً شفافاً كده ويكون صادقاً مع نفسه، مش إن الصدق من جانب الآخرين، إحنا عندنا دائماً في قراءة الحديث، رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: "الصدق من جُنب النفس"، يعني إذا كان الإنسان صادقاً مع نفسه ينجو، فأول حاجة يكون صادقاً مع نفسه، أنت حضرتك متعدد العلاقات ومش هتقدر تسيب تعدد العلاقات ده لوحدك، فانت محتاج لدعم واحد يساندك، عملت كذا، والله لوحدك أهلاً وسهلاً، وأنا دائماً بقول كده، أنت لو راح تتجوز، ليس من حقك أن تتزوج، أنت متعدد العلاقات.

WhatsApp
Telegram
عاجل
عاجل
حريق بمستشفى السادات في المنوفية