اعلان

الرئيس السيسي: "أسيب الناس تعيش في الزبالة والصفيح ولا سكنهم في بشاير الخير والدنيا تغلى شوية"

الرئيس عبد الفتاح السيسي
الرئيس عبد الفتاح السيسي

عقب الرئيس عبدالفتاح السيسي، على معاناة المصريين بسبب وجود محور المحمودية، وشكوى البعض منهم من هدم مباني سكنية وإزالة التعديات والمساجد التي كانت بجوار المحور، وتوفير تلك النفقات من أجل شراء المواد الغذائية للمصريين.

وقال 'السيسي'، في كلمة خلال فعاليات المؤتمر الوطني للشباب، المذاعة عبر فضائية 'اكسترا نيوز'، اليوم الأربعاء، في رسالة للمصريين قائلًا: 'اللي بيقولوا الاكل غالي دا صحيح، لكن بناء الدولة ومعالجة تاريخ طويل'، مضيفًا: 'محور المحمودية على منظره القديم ناكل ولا اشيله وأبني محور جديد زي اللي انتم شوفتو وتبقى الدنيا صعبة شوية.. ردوا عليا، اسيب الناس مرمية في الشوارع ونايمة في الصفيح ونأكل ولا اشيل وأسكن الناس في مساكن بشاير الخير والدنيا تبقى غالية شوية ردوا عليا'.

وأضاف: 'احنا عملنا 20 كيلو من محور المحمودية وكل اللي يشتكي على مواقع التواصل على هدم الجوامع يا سيدي هنرجع الجوامع والكنائس وابنيه تاني عشان أوصل للي عملنها في المحور، واحنا بقالنا 3 سنين شغالين في محور المحمودية 55 كيلو عشان اوصل للبحيرة'.

وأكمل: 'اللي بيقول البلد بتحب الطرق الدولة في تخطيط بيقوم بيه علماء ودكاترة جامعة وبتحط تصور لو قدرت الدولة تعمله خير لو متعملش يبقى خطط على ورق'.

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً