اعلان

أحمد موسى لـ الحكومة: بالراحة شوية على الشعب.. وبلاش تتسرعوا في موضوع الدعم

الإعلامي أحمد موسى
الإعلامي أحمد موسى

كشف الإعلامي أحمد موسى، أن الهند بها ثاني أكبر عدد سكان في العالم بعد الصين واقترب سكانها من 1.5 مليار نسمة، مؤكدا أنها قرأ كثيرا اليوم عن التجربة الهندية.

وخلال تقديم برنامج 'على مسئوليتي'، المذاع على قناة صدى البلد، أكد أن الصين لديها تجربة جيدة في الدعم وتقدم دعم عيني ونقدي وكل مواطن سلمته كارت أدهار.

وأوضح 'موسى' أن الهند في 2012 كان لديهم 12.5 % من السكان تحت خط الفقر، خلال 10 سنوات انخفض هذا العدد لـ 2 % ولديهم تجربة خاصة بالدعم

وأكمل: 'الهند ستكون ثالث اقتصاد في العالم بعد 3 سنوات خلف أمريكا والصين، حيث تشغل حاليا المركز الخامس، مؤكدا أن الاحتياطي النقدي في الهند 800 مليار دولار، وصادراتها تجاوزت 700 مليار دولار'.

وأشار 'موسى' إلى أن الهند عملت كارت 'أدهار' ولديها بيانات عن كل الشعب وقسمته إلى 3 فئات في الحصول على الدعم حسب احتياجه.

وأردف 'موسى' منفعلًا: 'أتمنى من الحكومة متجريش قوي في موضوع الدعم النقدي، مش عاوز أفقد المواطن اللي بيهمه العيش، وميكونش التطبيق إلا بعد حوار وطني ومجتمعي، مش لازم نتسرع ونعمله في أول السنة القرار ده.. بالراحة شوية'.

وواصل موسى: 'أعمل القرار عندما يكون الرأي العام المستفيد من القرار يقولي عاوزين دعم عيني ولا نقدي، الدعم رايح للبسطاء ولازم ننزل القرى ونسمع لهم.'

وأكمل: 'تليفوني موقفش من الناس لأني منفذ ليهم وصوتهم، وبالتالي صوتهم لازم يتسمع وناخد رأيهم ونبقى مع بعض، حكومة مع شعب مع مسئولين، وصوت المواطن لازم يكون موجود ونعبر عن رأيه ونعرفه بظروف البلد ومشاكلها'.

واختتم موسى: 'كتير من المصريين على باب الله معندهمش حاجة، مينفعش أفرض عليهم حاجة وأقولهم هعمل وهعمل، دول لازم الدولة والحكومة وكلنا نكون معاهم'.

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً