اعلان

رسالة للشمتانين.. أول تعليق من عصام صاصا على حادث دهس الشاب أحمد مفتاح

أسرة ضحية مطرب المهرجانات عصام صاصا
أسرة ضحية مطرب المهرجانات عصام صاصا

علق مؤدي المهرجانات الشعبية عصام صاصا، في منشور عبر حسابه الشخصي بموقع فيسبوك، على قضية دهسه للشاب أحمد مفتاح، من محافظة الفيوم، على الطريق الدائري.وكتب عصام صاصا: 'كل اللي بيحبوني واللي مبيحبونيش واللي شمتانين فيا، يركزوا في الكلام دا، طبعا الحمد لله على كل حال، وكل اللي يجيبه ربنا خير، بس ليه الناس شايفاني وحش؟ ربنا اللي يعلم أنا الموضوع دا مأثر فيا قد إيه، ويا رب ما حد يتحط في ربع الموقف اللي أنا فيه'.

وتابع: 'ربنا يرحم الراجل اللي أنا شايل ذنبه وشكله مبيفارقش عيني من ساعة اللي حصل، ويصبر أهله، بس في حاجات محدش يعرفها لازم أوضحها، بس أنا مش قادر احكي حاجة دلوقتي، من التعب اللي أنا فيه'.

ولقي شابا مصرعه مؤخرا، جراء أن دهسه عصام صاصا بسيارته على الطريق الدائري، بنطاق دائرة قسم الطالبية، واتضح أن سائق السيارة التي دهست الشاب مؤدي المهرجانات عصام صاصا.

وأوضحت التحريات التي تمت تحت بقيادة اللواء هاني شعراوي، مدير المباحث الجنائية، والعميد علي عبد الرحمن، رئيس مباحث قطاع غرب الجيزة أن مؤدي المهرجانات عصام صاصا، أثناء سيره أعلى دائري المنيب قبل نزلة المريوطية، فوجئ بمرور شاب للطريق فاصطدم به بسيارته وأطاح به لعدة أمتار، وتوقف حتى وصلت قوات الشرطة، ونقلت سيارة الإسعاف الشاب المصاب إلى المستشفى إلا أنه فارق الحياة وتبين من فحص متعلقاته أنه سائق في أواخر العقد الثالث من العمر.

وعلى الفور توجهت قوة أمنية برئاسة العقيد سامح بدوي مفتش مباحث فرقة غرب الجيزة والمقدم أحمد فاروق رئيس مباحث الطالبية لمسرح البلاغ وتم القاء القبض على عصام صاصا وأخطرت مستشفى الهرم القسم بوفاة الشاب متأثرا باصاباته وجروحه جراء التصادم فتم تحرير محضر بالواقعة واخطرت النيابة العامة للتحقيق، كما تولت قوة أمنية من قسم شرطة الطالبية ترحيل عصام صاصا لسراي نيابة العمرانية للتحقيق معه في الحادث بتهمة القتل الخطأ، وعن نفي مدير اعمال عصام صاصا للحادث قال مصدر أمني ان ما قاله مجرد تجميل للحقيقة وانه باعتباره مدير اعمال يحاول تدارك الأمر.

وفي هذا الصدد اتخذت النيابة قرارا بأستمرار التحفظ على مطرب المهرجانات عصام صاصا، مع عرضه باكر على الطب الشرعي لبيان ما إذا كان متعاطيا للمواد المخدرة أو الكحوليات من عدمه، حيث تستكمل النيابة التحقيقات في الواقعة.

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً