اعلان

ابنة الممثل الهارب محمد شومان تكذب ادعاءات والدها: مافيش أذى من الدولة علينا (فيديو)

لوجين محمد شومان ابنة الممثل الهارب محمد شومان
لوجين محمد شومان ابنة الممثل الهارب محمد شومان

وجهت لوجين شومان ابنة الممثل محمد شومان رسالة لوالدها الهارب إلى تركيا بعدما انضم إلى صفوف جماعة الإخوان الإرهابية وقنواتها المحرضة ضد مصر، حيث علقت على البيان الذي أصدره الفنان محمد شومان منذ ساعات وروجت له قناة الجزيرة وكان تحت عنوان "أنقذوا أسرتي من الموت البطيء" يدعي فيه الفنان محمد شومان اعتقال السلطات المصرية لابنه أحمد محمد شومان وشقيقه فؤاد وابن شقيقه هشام، وإخفائهما قسريا لعدة أيام بسبب انتمائهما لجماعة إرهابية، مشيرًا إلى أن اعتقالهما هو تصفية حسابات سياسية بسبب مشاركته في فيلم بسبوسة بالقشطة وفوزه بالجائزة الماسية بمهرجان الفيلم الأوروبي، لتخرج لوجين شومان ابنة الممثل الهارب محمد شومان وذلك من خلال فيديو نشرته عبر حسابها على موقع التواصل الاجتماعى "فيس بوك"، تكذب بيان محمد شومان وتنفي كل ادعاءاته وأن إصداره البيان مجرد محاولة إعلامية للشهرة وكسب المال فقط وتليمع فيلمه وليس خوفًا علي أسرته الذي تركهم وهرب، قائلة: "اضطريت آسفة اعمل الفيديو ده بعد ما تجنبته لسنين، لأسباب كتير اوى منها أن ناس قليلة جدا اللي تعرف أنك بابايا. فعلا كان نفسي أكمل كده ومحدش يعرف.. ده رد على البيان اللي محمد شومان أصدره النهاردة على صفحته".

رد ابنة الممثل الهارب محمد شومان على بيان والدها

وقالت لوجين محمد شومان خلال الفيديو: "انا لوجين شومان ابنة محمد شومان اللى أصدر بيان النهاردة بيناشد السلطات أنهم ينقذوا أسرته اللى بيموتوا بالبطئ.. وأنهم يفرجوا عن أخويا من غير أى شروط.. الأول عاوز أعلق على أننا مش أسرتك علشان أنت مجرد اسم على البطاقة. واحنا مالناش صلة بيك.. وقطعنا كل ما له علاقة بيك من 5 سنين.. وابنك اللى بتناشد السلطات علشان تطلعه ماتحملتش مسئوليته من وهو عنده سنة ونص واللى أمه ربته"

وأضافت لوجين محمد شومان: "انت مش رب أسرتنا.. احنا رب أسرتنا أمنا.. انت مش مسئول عننا.. ولا مسئول مننا، مش من حقك تطلع تتكلم بلسانا.. أنت بتتكلم عن أخوك وابنه بس مالكش دعوة بينا.. وبيتحقق معاه علشان يتأكدوا أنه ما فيش صلة بيك تماما، وهيطلع.. ماتدخلش أرجوك"

وتابعت لوجين محمد شومان: "لو عاوز تعمل صورة الأب، اللى هو عاوز ينقذ أولاده.. انزل وواجه ده بنفسك.. بس ماتبقاش قاعد فى بلد تانية وتتكلم باسمنا.. حاولنا نشيل اسمه.. ونرفع قضايا بس ماعرفناش وبنوجه رسالة للسلطات.. لو هما يعرفوا يساعدونا نعمل ده.. خليكوا معانا.. احنا بنحاول.. وأرجوك ماتتكلمش بلسانا.. وماطلعش بيانات .. انت بتعمل ده بس علشانك".

وأوضحت لوجين محمد شومان: "بتتكلم عن فيلم وبتعمله له دعايا على قفانا.. مش عارفة أقولك ايه الحقيقة.. أنت بتقول إن احنا بنموت بالبطئ، ووجوده أذى لينا.. احنا موجودين هنا بإرادتنا.. مافيش أذى من الدولة علينا.. وجودك هو الأذى الوحيد فى حياتنا.. احنا هنا علشان عاوزين نفضل هنا ومن غيرك".

بيان محمد شومان

وكان الممثل الهارب محمد شومان قد أصدر بيانًا منذ ساعات وأجرى مداخلة تليفونية مع قناة الجزيرة الإرهابية يهذي فيها بادعاءات شتى نافيا ارتباطه بجماعة الإخوان وأن السبب وراء اعتقال أفراد من أسرته هو فيلم بسبوسة بالقشطة، يقول في بيانه ما نصه: "بتاريخ 13 فبراير 2020 قامت قوات الأمن باعتقال نجلي أحمد وشقيقي فؤاد وإخفائهما قسريا لعدة أيام، ثم وجهت لهما لاحقا اتهامات بالانتماء لجماعة إرهابية وواصلت التجديد لهم وحبسهم على ذمة التحقيق.

وأضاف: "الاعتقال هو محض تصفية حسابات سياسية وعملية انتقامية خارج إطار القانون، بعد مشاركتي في فيلم بسبوسة بالقشطة والضجة التي أحدثها بعد فوزه بالجائزة الماسية بمهرجان الفيلم الأوروبي، وما يؤكد ذلك هو عدم انتماء أي فرد من عائلتي لأي كيان سياسي يوما من الأيام.

واختتم: "إنني أحمل النظام المصري مسؤولية سلامة أسرتي والحفاظ على حياتهم وأدعوه للإفراج الفوري غير المشروط عنهم، كما أناشد كافة المنظمات الحقوقية بسرعة التدخل للإفراج عن أسرتي لاسيما مع تواتر أنباء عن تفشي كورونا في السجون المصرية في ظل التكدس، وانعدام الرعاية الصحية وسوء التغذية وهو ما يعرض حياتهما للخطر البالغ".

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً
عاجل
عاجل
أونروا: لن نخلي مواقعنا في غزة وسنحافظ على وجودنا في رفح الفلسطينية لأطول فترة