اعلان

بعد هجوم زكي فطين عبد الوهاب على زائرين الساحل والجونة.. والدته ليلى مراد تتقاضى أجر خيالي عن أفلامها (وثيقة)

ليلى مراد و زكي فطين عبد الوهاب
ليلى مراد و زكي فطين عبد الوهاب

'أنا أنتمي لعائلة غنية ومشهورة ومش عارف ولا فاهم إيه الفشخرة والتعالى اللي عايشين فيه رواد الساحل الشمالي والجونة الأيام دي'.. بهذه الكلمات سخر الفنان زكي فطين عبد الوهاب من زائري المدن الساحلية الجديدة.

أجر ليلى مراد في أفلامها

لا يعلم الكثير من الجمهور أن الفنان زكي عبد الوهاب هو نجل الفنانة الراحلة ليلى مراد. لذا ننشر وثيقة توضح أجر الفنانة الراحلة في فيلم واحد لها ومن خلال هذا الأجر يتضح كيف كان يعيش زكي عبد الوهاب حياة كريمة.

عقد اتفاق على أجر ليلى مراد

كانت النجمة الراحلة ليلى مراد تتقاضى 15 ألف جنيه عن الفيلم الواحد، وهذا المبلغ كان كبير جدًا وقتها، وكانت أوقات تتنازل ليلى مراد عن أجرها لشركات الإنتاج كمجاملة منها لهم، وقبل أن يصبح أجرها كبير هكذا كانت تحصل على 12 ألف جنيه وعلى سبيل المثال فيلمها 'شاطئ الغرام' الذي تم انتاجه في 1950.

ليلى مراد و زكي فطين عبد الوهاب

تعليق زكي عبد الوهاب على المصيفين في الجونة

وكتب زكي عبد الوهاب عبر حسابه بموقع التواصل الإجتماعي 'فيسبوك': 'أنا عندي 64 سنة.. جيل الستينات عشان أكون واضح.. وأنا مش عارف ولا فاهم إيه الفشخرة والتعالى اللى عايشين فيه رواد الساحل الشمالي والجونة الأيام دي!'.

ليلى مراد و زكي فطين عبد الوهاب

وتابع فطين: 'أنا أنتمي لعائلة غنية ومشهورة.. ومع ذلك كنت بركب الـ ميكروباص من جاردن سيتي لنادي الجزيرة.. وبنأكل كشري في باب اللوق ودى كانت متعة بجد.. عشان 'بنحتك' بالطبقة الحقيقية للشعب.. وأخويا لما دخل الجامعة.. أمي جابت له عربية 'فيات 128'.. مع إنها كانت ممكن تجيب له عربية مرسيدس، المصيف كان بين 3 أماكن.. المعمورة والمنتزه شاطئ وبارعايدة وبيانكي العجمي.. والخدم كانوا بينزلوا معانا بعد فترة الغداء في نفس الشاطئ اللي كنا بننزل فيه.. عمري ما شوفت البذخ والتعالي والألاطة اللي بشوفها اليومين دول.. الناس كانت أبسط بكتير.. على فكرة أنا مش ناصري النزعة.. أنا بس عشقت الفترة دي.. ولسه عايش على ذكراها.

WhatsApp
Telegram