اعلان

بطل فيلم «ريش»: وصلنا لـ «كان» بأقل مبلغ.. ومصر فيها نجوم بياخدوا ملايين ومبيعملوش حاجة

الفنان محمد عبد الهادي اثناء تكريمه وفريق عمل ريش من وزيرة الثقافة
الفنان محمد عبد الهادي اثناء تكريمه وفريق عمل ريش من وزيرة الثقافة

أعرب الفنان محمد عبد الهادي أحد أبطال فيلم 'ريش"، الذي أثار جدلا واسعا مؤخرا، بعد عرضه في مهرجان الجونة السينمائي واتهام بعض الفنانين له بالإساءة إلى مصر، عن سعادته البالغة بحصول الفيلم على جائزة أفضل فيلم عربي روائي طويل بالجونة السينمائي.

فيلم ريش

ورد عبد الهادي على الهجوم الذي تعرض له فيم ريش من البعض مؤخرا قائلا في تصريح لـ'أهل مصر'، إن الفيلم لا توجد به أي اساءة لمصر كما قيل فلا يتجرأ أحد على الإساءة لمصر، لافتاً إلى أن جميع دول العالم بها أشخاص فقراء وأغنياء بينهم اختلافات.

وتابع: 'الناس اللي بتهاجم دي ناس عايشة فوق ومش شايفة الفقير، وعنيها مش قادرة تشوف الشكل العام.. والفقر موجود في كل دول العالم'.

وأضاف بطل فيلم ريش: 'هجوم بعض الأشخاص على الفيلم دليل على نجاحه، وازددنا شهرة وحب في قلوب الناس، والعالم كله عايز يشاهد الفيلم والجمهور عايزه يتعرض في السينما'.

ووجه محمد عبد الهادي رسالة للمهاجمين للفيلم قائلاً: 'كلنا مصريين ولازم نحب الخير لبعضنا وقبل ما تفكروا في الهجوم بصو وشوفوا الدول اللي حوالينا في أمريكا وايطاليا وفرنسا، عندهم اتعرضت أفلام أشبه بالفيلم ده ليه محدش علق عليهم وقال ان دي إساءة للدول دي'.

فيلم ريش

وأكمل قائلاً: 'لو الفيلم فيه نجوم كبيرة مكنش حد هاجمه لكن فيه داء الغيرة ليه، لأننا عملنا الفيلم بأقل مبلغ وقدرنا نوصل لمهرجان 'كان' وحصلنا على جائزتين.. وفيه نجوم في مصر بياخدوا ملايين ولا يحققوا اي شئ .. ومصر ولادة فيه ناس زينا وأحسن مننا بكتير'.

وواصل عبد الهادي حديثه: 'تعبت جدا في تصوير الفيلم وكان فيه انضباط كبير في العمل، وفيه مشهد خناقة حقيقي انضربت بجد، المخرج قالهم اضربوا بيومي اللي هو شخصيتي في الفيلم'.

وتابع: 'جسدت في الفيلم شخصية بيومي صديق الشخص الذي سيتحول إلى فرخة، ثم ربنا كرمني واغتنيت وأصبحت أساعد زوجته وحصلت مواقف كتير بعد كده'.

واختتم الفنان محمد عبد الهادي حديثه قائلا عن مشاركته في مهرجان الجونة: 'حضرت المهرجان يوم عرض الفيلم والاستقبال كان كويس جدا وحافل وناس كتير رحبوا بينا و الجمهور شجعنا'.

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً