اعلان

خالد محمود: أمي صينية ووالدي من الصعيد

خالد محمود
خالد محمود

تحدث الفنان خالد محمود، عن أصول عائلته، لافتا إلى أن له أصول تركية وصينية، ووالده من صعيد مصر، وذلك خلال لقائه في برنامج كلام الناس المذاع عبر شاشة mbc مصر.

خالد محمود

وقال خالد محمود في البرنامج:'جدي الله يرحمه كان من مسلمين الصين وكان جاي يدرس في الأزهر الشريف لقى جدتي وكانوا ناس تراكوه قاعدين في مصر اتعرفوا على بعض واتجوزوا، وجدي كان بيسافر شرق آسيا ينشر الدعوة الإسلامية وأسلم على إيده ناس كتير'.

واضاف خالد محمود: 'والمشكلة أن أولاده كانوا هنا أمي وخالاتي وخلاني وبيتكلموا مصري ودخلوا المدارس والجامعات المصرية ولكنهم يحملوا الجنسية الصينية.. أخو جدتي كان تركي وهو في تركيا دخل الجيش التركي، ولما جه مصر دخل الجيش المصري، ومن هنا تركيا جت عند الصين'.

خالد محمود

وتابع:'والدي كان صعيدي من سوهاج عايش في مصر شاف أمي واتعرف عليها واتجوزوا، والصين التقت بمصر والصعيد، واتعلمت الأكل الصيني من والدتي لأني بحب المطبخ من صغري'.

في جانب مختلف تحدث الفنان خالد محمود عن أسباب رفضه تقديم مشاهد القبلات في أعماله الفنية، وذلك خلال لقائه مع الإعلامية ياسمين عز، في برنامجها كلام الناس، المذاع عبر شاشة قناة mbc مصر.

وقال خالد محمود في برنامج كلام الناس مع ياسمين عز: 'أنا ضد البوس في الأفلام عشان مغضبش ربنا، واللي يخلي مراته تتباس في السينما يتحمل'.

وتابع: 'أنا عمري ما تدخلت في حياة حد وكل واحد مسئول عن اختياراته وبالبلدي كل واحد عقله في رأسه يعرف خلاصه، وأنا مش هعدل على واحد أو واحدة خدت قرار في حياتها وشايفينه صح'.

وأوضح خالد محمود، إنه رفض تقديم مشهد قبلة في أحد أفلامه خوفا من تحمل ذنب المشاهد، وتابع:'أنا مؤمن بالسينما النظيفة تماما، وأنا تعرضت لها في أحد الأفلام أن المخرج كان عايزني أبوس البطلة، فسألته إيه لازمة البوسة؟ أنت ممكن تعوض المشهد بالكاميرا بطريقة معينة، وهو كان مصر وأنا رفضت تماما والحمد لله صورنا من غير المشهد'.

وأكمل خالد محمود حديثه قائلا:'قولتله في النهاية المشهد مش هيضيف وبلاش تخليني ألعب على الغرائز وأشيل ذنب ووزر حد في حاجة حرام'.

WhatsApp
Telegram
عاجل
عاجل
هل ينتقل رمضان صبحي لصفوف الزمالك؟.. مصدر يجيب