اعلان

جميلة عزيز: أنا معتزلتش الفن.. والحجاب لا يتعارض مع التمثيل

جميلة عزيز
جميلة عزيز
كتب : منة حسين

تحدثت الفنانة جميلة عزيز، عن فترة غيابها عن الفن لمدة 5 سنوات، مؤكدة أن الحجاب لم يتعارض مع الفن نهائيًا، بجانب التعليق على خلع بعص الفنانات لحجابهن.

وقالت جميلة عزيز، في لقائها مع الإعلامية إنجي هشام، في برنامج 'المنسي' المذاع عبر شاشة قناة 'هي': اتعرض عليا أدوار في الـ 5 سنين غياب، وطبعًا كان في أدوار متنفعش معايا خالص علشان اتحجبت، وفي أدوار تانية مكنتش تليق بيا في السن لأني مقدرش أعمل أدوار أصغر مني في العشرينات، وأنا مقدرش أفك الحجاب وأمثل وأرجع ألبسه تاني، يعني أدوار الإغراء متنفعش.

وتابعت: الحجاب متعارضش مع الفن، وفي أفراح إبليس عملت شخصية دكتورة محجبة، وعمر الحجاب ما يتعارض مع التمثيل خالص، ما في أدوار أم وأخت وزوجة محجبة، وأنا معتزلتش الفن، والفن رسالة جميلة وكلنا بنحبها وده حلقة الوصل بينا وبين الجمهور هي أعمالنا.

جميلة عزيز: مينفعش أخلع الحجاب ده عهد بيني وبين ربنا

وعن خلع بعض الفنانات الحجاب، فعلقت جميلة عزيز: دي وجهة نظر وهما حرين وشايفين أن ده ميسيئش ليهم، وأنا من وجهة نظري أني ممكن أمثل بالحجاب حتى لو أدواري قليلة، لكن أفك الحجاب ليه ده عهد بيني وبين ربنا أن ربنا أنقذني وكتبلي حياة جديدة، أول ما أخف أفك الحجاب؟ مينفعش ده عهد بيني وبين ربنا.

وبرنامج المنسي، من تقديم الإعلامية إنجي هشام على شاشة قنا هي، ويُعرض يوميًا في تمام الساعة العاشرة مساءا، طوال شهر رمضان، ويحل عدد من نجوم الفن ضيوفًا على برنامج المنسي، للحديث عن بدياتهم وتفاصيل مشوارهم وتفاصيل التحديات التي واجهتهم على مدار مشوارهم الفني.

WhatsApp
Telegram