صاحب الاستديو في واقعة مؤمن زكريا: معرفهمش وعيل صغير طبع عندي 4 صور بـ 40 جنيه

مؤمن زكريا
مؤمن زكريا

يواصل موقع «أهل مصر» نشر نص التحقيقات في واقعة اكتشاف أعمال سحر اللاعب مؤمن زكريا في مقابر الإمام الشافعي، في القضية رقم 6904 لسنة 2024 جنح الخليفة.

وجاءت أقوال المتهم الأخير «ماهر» صاحب الاستوديو، والذي تم إخلاء سبيله على ذمة القضية كالأتي:

س/ ما هو قولك فيما هو منسوب إليك من إنك متهم وآخرين بالشروع في الاستيلاء على مبلغ مالى والمملوك للمجني عليه مؤمن زكريا عباس الضاوي، وكان ذلك باستعمال طرق احتيالية من شأنها إيهام المجني عليه بوجود سحر وأنه سبب في مرضه مستغلين ظروفه النفسية والمرضية إلا أنه خاب اثر جريمتك بسبب لا دخل لاردتك به وهو ضبطك والجريمة متلبسا على النحو المبين بالأوراق؟.

ج/ محصلش

س/ ما هو قولك فيما هو منسوب إليك من إنك متهم وآخرين بانتهاك حرمة الحياة الخاصة بأن قمت بنشر صورًا وأخبارًا كاذبة عن طريق الشبكة المعلوماتية منتهكا بذلك خصوصية المجني عليه مؤمن زكريا دون رضاه على النحو المبين بالأوراق؟

ج/ محصلش

س/ ما هو قولك فيما هو منسوب إليك من إنك متهم وآخرين بإذاعة أخبار واشاعات كاذبة عمدا بقصد تكدير الأمن العام وإلقاء الرعب بين الناس وإلحاق الضرر بالمصلحة العامة على النحو المبين بالأوراق؟

ج/ محصلش

س/ ما الذي حدث إذًا وما ظروف ضبطك وعرضك علينا؟

ج/ اللي حصل إني شغال مصوراتي وعندي استوديو التونسي في الإمام الشافعي ومن حوالي أسبوعين جاتلي البنت اللي معايا برة ديه ومعاها عيل صغير أول مرة اشوفهم ومعرفهمش وكان معاهم صورة مؤمن زكريا على التليفون وقالي عايزة تطبع 4 صور فوري قولتلها معنديش ومشيت.

وأضاف المتهم في أقواله: تاني يوم جالي العيل الصغير اللي كان معاها وجاب موبايله وكان معاه صورة مؤمن زكريا على التليفون وقالي أنه عايز يطبع صور لمؤمن زكريا فقولتله تمام، وأخدت الصورة وقولتله الحساب 40 جنيه واديته وصل وقولتله تعالى بكرة وجه تاني يوم استلم الصور ودفع الأربعين جنيه حساب الصور ومشي ودا كل اللي حصل، وأنا معرفش عايز يعمل بيهم ايه وامبارح الساعة 4 جه ميكروباص أحمر فيه ضابط مباحث وعدد اتنين أمناء شرطة سألني على الاستديو فاتح قولتله اه فاتح، وقالي أنت ماهر وقالي تعرف أسماء ناس مش فاكرهم، ولقيته اتصل بالتليفون على بنت وسألها أنتي طبعتي الصور عند عم ماهر وقالتله اه وأنت عملتها عادي بأربعين جنيه وقفل التليفون ورحت معاه على القسم وبيتوني واتعرضت على النيابة الصبح ودا اللي حصل.

س/ هل من ثمة علاقة أو خلافات بينك وبين المجني عليه

ج/ أنا كل اللي اعرفه أن هو لعيب كرة سابق ومفيش خلافات بيني وبينه

س/ هل لديك سوابق جنائية أو اسم شهرة؟

ج/ لا

وقررت النيابة العامة، اليوم الإثنين، إحالة 5 متهمين بفبركة واقعة اكتشاف أعمال سحر بإحدى الجبانات بمنطقة الخليفة تخص لاعب النادي الأهلي السابق مؤمن زكريا، إلى محكمة الجنح.

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً