«لقينا كيس أسود وعروسة عليها دبابيس».. أقوال مصور فيديو سحر مؤمن زكريا | خاص

المتهمين فى واقعة سحر مؤمن زكريا
المتهمين فى واقعة سحر مؤمن زكريا

يواصل موقع «أهل مصر» نشر نص التحقيقات في واقعة اكتشاف أعمال سحر اللاعب مؤمن زكريا في مقابر الإمام الشافعي، في القضية رقم 6904 لسنة 2024 جنح الخليفة.

وجاءت أقوال المتهم «محمد عمر عزب»، 34 سنة، عامل ديكور، والذي قام بتصوير فيديو سحر مؤمن زكريا، كالأتي:

س/ ما هو قولك فيما هو منسوب إليك من إنك متهم وآخرين بالشروع في الاستيلاء على مبلغ مالى والمملوك للمجني عليه مؤمن زكريا عباس الضاوي، وكان ذلك باستعمال طرق احتيالية من شأنها إيهام المجني عليه بوجود سحر وأنه سبب في مرضه مستغلين ظروفه النفسية والمرضية إلا أنه خاب اثر جريمتك بسبب لا دخل لاردتك به وهو ضبطك والجريمة متلبسا على النحو المبين بالأوراق؟.

ج/ محصلش

س/ ما هو قولك فيما هو منسوب إليك من إنك متهم وآخرين بانتهاك حرمة الحياة الخاصة بأن قمت بنشر صورًا وأخبارًا كاذبة عن طريق الشبكة المعلوماتية منتهكا بذلك خصوصية المجني عليه مؤمن زكريا دون رضاه على النحو المبين بالأوراق؟

ج/ محصلش

س/ ما هو قولك فيما هو منسوب إليك من إنك متهم وآخرين بإذاعة أخبار واشاعات كاذبة عمدا بقصد تكدير الأمن العام وإلقاء الرعب بين الناس وإلحاق الضرر بالمصلحة العامة على النحو المبين بالأوراق؟

ج/ محصلش

س/ ما الذي حدث إذًا وما ظروف ضبطك وعرضك علينا؟

ج/ اللي حصل إني تقريبا الأربع اللي قبل اللي فات في مقابر عيلة مراتي أمنية في الأمام الشافعي بالخليفة، رحت اجيب مراتي لقيت رمضان ابن خالها بيحفر عشان يطلع صبارة عند الترب، وهو بيفحت بالخشبة لقى كيس أسود فطلعه وقالي أفتح صور فيديو دا عمل، وأنا فتحت الكاميرا بتاعت موبايلي وصورت ولقيت العمل عبارة عن لفتين ورق مربوطين بسلك وقماشة رسمة العروسة عليها دبابيس وحاجات كتير، ومكتوب عليها حاجات كتير وصورة كابتن مؤمن زكريا.

وأضاف المتهم في أقواله: رمضان قالي تعالى نروح نجيب جرادل مية عشان نبطل العمل، وجاب جردل مية وملح وجردل تاني فيه مية قعد يقرأ عليها شوية قرأن وقالي صور فيديو وصورت فيديو، وقفلت كلمنا ابتسام مرات محمد إمام وشهرته زيكا، فجت هى وزيكا وساعتها زيكا قال إنه يعرف مصطفى ابن خالت مرات مؤمن زكريا وكلموه، وبعدين قالي أنه هيكلم كابتن مؤمن، وبعدها مصطفى جه على القرافة ووريناله الحاجة وبعدين قالي أن تليفونتهم مقفولة وأول ما نعرف نوصلهم هنوصلهم.

وتابع المتهم في أعترافاته: بعدها بساعتين كلم زيكا وقالهم أنهم في اسكندرية وجايين بعد يومين، وبعد يومين جه كابتن مؤمن زكريا ومعاه 4 أشخاص و 2 شيوخ، والشيوخ نزلت أبطلت العمل وقرأو قرأن وبعد كدة كابتن مؤمن مشي، ورمضان عرّف اللي حصل لواحد صاحبه اسمه / مودي ، ومودي دا كلم صحفي، والصحفي سجل لرمضان ومقلوش أنه صحفي، وقاله أنه أخو مودي وعرف اللي حصل، ونشر من ورا رمضان.

واستكمل المتهم: يوم السبت الساعة 7.30 باليل لقيت رمضان بيكلمني بيقولي أن أحمد بيه الكردي عايزني عند بيته، وروحنا لريهام سعيد الساعة 10 بليل في الإنتاج الإعلامي وبعد كدة روحنا القسم ودا اللي حصل.

س/ متى وأين تم ضبطك تحديدًا؟

ج/ الكلام دا حصل يوم السبت اللي فات بتاريخ 28/9/2024 حوالي الساعة 11.30 مساءًا في قسم الخليفة.

س/ من كان برفقتك آنذاك؟

ج/ كان معايا مراتي أمنية

س/ ما هى صلتك بالمتهمين تحديدًا؟

ج/ أمنية مراتي ورمضان ابن خالها ومحمد إمام جوز بنت اخت مراتي وشهرته زيكا وماهر معرفوش

س/ هل من ثمة علاقة أو خلافات بينك وبين المجني عليه

ج/ أنا كل اللي اعرفه أن هو لعيب كرة سابق ومفيش خلافات بيني وبينه

هل لديك سوابق جنائية أو اسم شهرة؟

ج/ لا - اسم الشهرة حسن

س/ هل لديك أقوال أخرى؟

ج/ لا

وقررت النيابة العامة، اليوم الإثنين، إحالة 5 متهمين بفبركة واقعة اكتشاف أعمال سحر بإحدى الجبانات بمنطقة الخليفة تخص لاعب النادي الأهلي السابق مؤمن زكريا، إلى المحاكمة الجنائية.

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً