السيسي يتفقد افتتاح المرحلة الرابعة من الخط الثالث لمترو الأنفاق

يليبل
يليبل
كتب : أهل مصر

تفقد الرئيس عبدالفتاح السيسي، المرحلة الرابعة بمترو الأنفاق، واستمع إلى شرح مفصل عن أعمال المحطة التبادلية 'عدلى منصور'.

وكان الرئيس السيسي قد تحدث عن قرار مد مهلة دفع مبلغ جدية التصالح فى مخالفات البناء، مضيفا: 'أرجو الشهر الذى تم إضافته للمواطنين مرة أخرى عشان جدية التصالح ينهي الملف ده، بنهاية الـ6 شهور اللى حددناها هتطلع خريطة فيه أحياء لن يسمح بالبناء فيها مرة أخرى، وأحياء سيتم السماح بدور أو اثنين فقط'.

افتتاح المرحلة الرابعة من الخط الثالث لمترو الانفاق

وأضاف الرئيس السيسى، خلال افتتاح المرحلة الرابع ة للخط الثالث لمترو الأنفاق: 'ده أمر منقدرش كدولة نتهاون فيه وإلا الكلام بنقوله مش هايبقى فيه وسيلة تانية لتحسين الطرق والزحام مش ممكن نتحمله أكثر من كده.. الست شهور عبارة عن تقييم وهتطلع قرارات'.

السيسي يفتتح المرحلة الرابعة بمترو الأنفاق

وأوضح أن مشروعات السكك الحديدية والمترو ممولة بقروض، إلا أنه لا أحد يطلب من المواطن سداد هذه القروض أو فوائدها.

وأضاف 'السيسي': 'مش عاوزينكم تسددوا القروض دي أو فوائدها، نريد فقط الحفاظ على كفاءة هذا المرفق ليقدم للمواطن خدمة تليق به'.

وتابع: 'مش الناس كانت بتتحرك من غير اللي بنفتتحه النهاردة حتى لو بمعاناة وإنفاق أكبر، طب لما أعمل حاجة حديثة تريح المواطن وتساعده وتليق به، متقوليش بقى متغليش، التكلفة لازم تكون مظبوطة يا كامل عشان نقدر نعيش، كل حاجة بتمنها.'

يفتتح الرئيس عبد الفتاح السيسي، اليوم الأحد، المرحلة الرابعة من الخط الثالث لمترو الأنفاق، ويضع حجر الأساس لمحطة عدلي منصور التبادلية، التي تعد إحدى المحطات المركزية الكبرى، لربط العاصمة الإدارية الجديدة بمدن ومحافظات الجمهورية كافة.

وصرح المتحدث باسم رئاسة الجمهورية، السفير بسام راضي، بأن المحطة تضم مجمع نقل متكامل الخدمات ومنطقة تجارية استثمارية على مساحة 15 فدانًا، وتربط ما بين شبكة خطوط 5 وسائل نقل مختلفة على مستوى الجمهورية، متمثلة في الخط الثالث لمترو الأنفاق ومسار القطار الكهربائي ومحطة للسكك الحديدية ومحطة للسوبرجيت، بالإضافة إلى الأتوبيس السريع BRT والاتوبيس الترددي.

WhatsApp
Telegram
إقرأ أيضاً